Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

I stället för sociala medier: Bottega Veneta gör magasin

Med Issue, en digital tidskrift som ska komma en gång i kvartalet, försöker modemärket komma bort från Instagrams likriktande effekter.

Text Daniel Björk

Mode

Publicerat 2 april 2021

Fotografi: Bottega Veneta Issue 01 by Elaine Constantine.

För många år sedan, det här var nog kring 2005, diskuterade jag med en kollega hur modevarumärken skulle bli mer redaktionella, hur de skulle kommunicera direkt med sina kunder, hur de skulle röra sig från reklam till en förpackning som var mer som en tidning.

Vi har så klart sett många exempel på det här och det var inte en ny idé 2005 heller, om man har i åtanke Comme des Garçons legendariska magasin Six till exempel. Men i år har tidning som lyxkommunikation verkligen varit en talking point. Loewe gjorde till exempel en dagstidning, en broadsheet, i stället för sin sedvanliga modevisning och där man förutom kollektionen fick ett utdrag ur Danielle Steeles kommande roman. Namacheko gjorde å sin sida en en ambitiös, tryckt tidning under namnet Kordyene Journal och som hade temat sömngångare.

Nu i veckan lanserade Bottega Veneta första numret av en digital kvartalstidning med namnet Issue. 133 sidor av bilder, animationer, små filmer, klipp från modevisningen förra hösten och så vidare. Mitt första intryck är att det är kul och inspirerande och jag tittar igenom alla sidorna utan att känna att jag måste vidare, måste bli klar. Annonser för Bottega Veneta blandas med Missy Elliot som framför sin låt Hot boyz i en nyinspelad video, en kvinnlig cellist klädd i Bottega Veneta, Oumi Janta som åker rullskridskor i ett disco, gelé- eller formklippta trädgårdsversioner av accessoarer, datoranimationer, halsbrytande parkourfilmer och legendariska modeskaparen bakom Biba: Barbara Hulanicki. Sympatiskt nog blandas gamla och nuvarande kollektioner från Bottega Veneta.

 

Fotografi: Bottega Veneta Issue 01 by Barbara Hulanicki.
Fotografi: Bottega Veneta Issue 01 by Bindi Steel.
Fotografi: Bottega Veneta Issue 01, Storror.
Fotografi: Bottega Veneta Issue 01, Missy Elliot by Tyrone Lebon.

När modemärket raderade alla sina konton på sociala medier i januari var det många som ställde sig frågande. Nu kommer alltså svaret. Issue 01 är tänkt som ett steg bort från Instagrams likriktande effekt, en plats där saker och ting kan få sjunka in, där man tar sig tid att titta och lyssna. Tidskriften har inga texter, kanske ett tecken i tiden, men enligt Bottega Veneta själva är det för att tidningen ska kunna uppskattas oavsett hemvist och modersmål – en demokratisk inställning som också reflekteras i att bilderna är fria att skärmdumpa och dela fritt.

Ta en titt själva här: Issue 01 från Bottega Veneta.

 

 

Taggar:

Bottega Veneta

Mer från Daniel Björk

Chefredaktör Bon

Litteratur

Att säga bög i litterära rum

Kristofer Folkhammar är författaren och kritikern som kanske mer än någon annan personifierar det queera perspektivet i samtidslitteraturen. Denna Pridemånad erbjuder ett samtal med honom exakt vad vi behöver: en avfart från heteronormativitens autobahn.

Text Daniel Björk

Krönika

Vi lever i framtiden, varför klagar ni?

Abba Voyage får recensenter att ropa på äkthet. Men verkligheten är sedan länge överspelad.

Text Daniel Björk

Musik

Ett pånyttfött iamamiwhoami

Efter flera års tystnad återuppstår nu det elektroniska och audiovisuella projektet från Jonna Lee och Claes Björklund. Lika spektakulärt visuellt som vanligt, men med en mer akustisk och mänsklig inramning.

Text Daniel Björk

Konst

Moley Talhaoui blickar bakåt och inåt

I utställningen RETROINTROSPECTIVE återvänder konstnären till Sverige för första gången på 10 år, efter uppmärksammade internationella visningar på BEERS London och Saatchi Gallery.

Text Daniel Björk

Krönika

Den största lögnen är att det finns något sådant som tidlöst mode

Sanningen är att vi är friare än någonsin när det gäller hur vi vill klä oss.

Text Daniel Björk

Krönika

Jag vet vem som bär ansvaret för ordet ikonisk

Öppet brev till Fredrik Strage, angående din krönika i Dagens Nyheter.

Text Daniel Björk