I helgen kan du coronasäkert ta del av CCTV Sthlm Studio, en audivisuell inspelningsstudio som är tänkt att fungera som en scen för artister under pandemin. Det är ett personligt projekt som drivs av Martin Kling, som har en lång historia på Stockholms klubbscen med bland annat mmmmm och Berns Gallery 2.35:1. Han är även DJ, videokonstnär och ljusdesigner.
Det speciella med CCTV Sthlm Studio är att allt sker i stunden. Det musikaliska och videoprojektionerna görs analogt och utan något klippning i efterhand och studion är specialbyggd för att visa videokonst, med ett flertal gamla tv-skärmar och övervakningskameror.
Bland de medverkande finns Dorisburg, Annie Tådne och Adele Marcia Kosman (AMKosman). CCTV Sthlm Studio är också tänkt att få en fortsättning i fler events och en festival.
Hej Martin Kling, hur uppstod idén till CCTV Sthlm Studio?
– Min audiovisuella vision startade inte med Covid-19, det är någonting som grott under lång tid, tanken om att starta ett nytt varumärke som har som vision att dokumentera, supporta och utveckla en del av ett lokalt, kulturellt Stockholm. När Covid kom förra året gick jag på pappaledighet och jag och min familj flyttade ut till vårt sommarhus utanför Stockholm. En idé och ett par veckor senare så var vår gäststuga en inspelningsstudio under namnet VHS Radio. Över 8 000 minuter bild och ljud blev inspelat på VHS av ett 30-tal artister. Där såg jag även en stor saknad hos artister och konstnärer att få utöva sin konst på ett sätt som påminner om dom förutsättningar klubbar, festivaler och övriga kulturscener tidigare har erbjudit. Det är vad CCTV Sthlm Studio är.
Hur skulle du beskriva CCTV Sthlm Studio?
– Det är en audiovisuell inspelningsstudio som kommer funka som en scen för artister nu under corona. Studion och webb-tv är bara första steget för CCTV, vi tänker fyra till åtta kvalitetsevents och en festival per år, där produktionen står högt i fokus. Ljud och bild är alltid lika mycket värda och kräver sin konstnär.
Berätta om hur och varför ni använder det analoga och vad det innebär?
– De ska vara lite High Chaparall liksom, grunden av konceptet kommer ju från min egen videokonst men sedan vill jag också poängtera att vi har inga regler om att det måste vara analogt. Vi har cirka tio kameror som alla är olika, analoga och digitala. Egenskaper av olikheter skapar skönhet.
Hur upplever man bäst dessa digitala konserter och nedslag?
– CCTV kommer att presentera en rad olika serier inspelningar från dansmusik, ambient och electronica, dub, klubbmusik men vi har också ett brinnande hjärta för den mer experimentella musik- och bildkonsten. Så svaret är att det beror helt på vilken inspelning du väljer att sätta på. Men grundtanken är alltid att bild och ljud ska ge dig likvärdigt intryck och tillsammans skapa helhet. Ett bra ljudsystem och en nice tv-skärm eller en projektor är ju klart att rekommendera.
Vilken performance ser du själv mest fram emot?
– Jaime Reyes såg jag när jag uppträdde på den audiovisuella festivalen Visualia i reaktorhallen på KTH, han hade ett djup i sitt visuella framträdande som fick mig bli helt såld på han stil. Annie Tådne kommer också under söndagen köra ett uppträdande som blir crescendot av vad man kan åstadkomma inom det audiovisuella.
– Vi har kört en serie via CCTV som vi kallat ”opening acts”, det är en rad inspelningar från massiva warehouse fester där olika artister framförde livespelningar/performances. Joel Mull som då uppträdde med sitt ambientalias Damm kommer köra en repris nu i helgen och vi hoppas på att det kommer bli exakt lika magiskt.
Vad längtar du mest efter att göra när pandemin är över?
– Jag är mest sugen på att uppleva känslan av att det är över, låt säga på en fest med typ 2 000 pers och klockan säger att det är dags att börja spela.
Kolla in eventet på CCTV Sthlm Studios Facebook event samt https://www.youtube.com/c/CCTVSthlm.