Att vi handlar för mycket och för ofta är ingen nyhet. Att fynda second hand kan därför fungera både som ett sätt att lindra vår klimatångest, och som en stilmedveten gest. Och nu när återanvända kläder utses till årets julklapp av HUI Research (som valt ut årets julklapp sedan 1988), får man väl ändå lov att säga att konsumtionskritik har blivit folkligt. Konceptet årets julklapp ska inte ses som en köprekommendation utan snarare som en prognos på vår rådande samtid. Prylarna som under årens lopp tagits fram som årets julklapp säger onekligen något om den tid vi lever i. Virtual reality, Tamagotchin, och råsaftcentrifugen är minst sagt barn av sin tid, och sett till listan över de senaste 30 årens favorittippade klappar så är fascinationen för high tech ett genomgående tema, med några få undantag: parfymen 1993 och spikmattan 2009. Och så årets julklapp då.
Och nog säger väl årets julklapp 2018 allt om den modevärld vi lever i. Spaningen att vi kommer ge bort begagnade kläder i jul är dock svår att inte tolka som en uppmaning. Efter en väldigt varm sommar, FN:s senaste klimatrapport och den färska rapporten från Movinga att hela 58 procent av svenskarnas garderober består av plagg som inte används, är det en aktuell påminnelse om att ta vara på det vi har och att spara på resurser. Kanske är det dags att ta HUI Research på orden?