Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Jag vet vem som bär ansvaret för ordet ikonisk

Öppet brev till Fredrik Strage, angående din krönika i Dagens Nyheter.

Text Daniel Björk

Krönika

Publicerat 1 april 2022

Fredrik, jag läste din senaste krönika skräckskrattandes från stor bokstav till slutpunkt och jag sitter nu här med pennan i högsta hugg för att be om ursäkt å modevärldens vägnar. För jag har på känn att det var på modemagasinens sidor som ordet ”ikonisk” förvandlades från udda fågel till invasiv art. Förlåt.

Det var (som allt annat hemskt här i världen) under 2010-talet det hände för enligt Google Trend sökte ingen på ”iconic” innan 2012. Vi har alltså levt med i-ordet i tio år nu och om du frågar mig så är det tio år för mycket. Men låt oss hålla oss till ämnet som alltså är modevärldens ansvar för att vi med språkkänsla ska behöva se detta anskrämliga ord i skrift.

Modevärlden – precis som gayvärlden – har alltid haft sina ikoner och innan 2010-talet användes ordet på ett normalt sätt, för verkliga ikoner: ”Diors ikoniska New Look” för att ta ett exempel. Så 2012 blev allt hux flux ikoniskt. Jag anar att det var för att modetidningarna på riktigt tog sig an internet och började göra artiklar i stil med ”12 iconic collections by Tom Ford” eller ”43 iconic models you’ve never heard of”.  Svenska skribenter följde snart efter, för precis som alla vet är svensk modejournalistik mest rewrites av amerikanska förlagor, och vi fick se ”ikoniska modeögonblick” och ”ikoniska modedesigners”. ”Ikonisk” kändes liksom mer mode än ”legendarisk” eller “definierande”. Personer eller looks kunde snart bli ikoniska direkt, lite som ”instant classic”.

Fredrik, jag vet inte om du missade det, men förra året lanserade DSquared2 en kapselkollektion tillsammans med Zlatan där det stod ”Icon” på huvtröjor, mysbyxor och kepsar. Det är här vi är nu: vem som helst kan vara ikonisk! Du kan vara ikonisk, Fredrik! Det är bara att sätta på sig en keps.

Taggar:

Dsquared2

Mer från Daniel Björk

Chefredaktör Bon

Krönika

Ingen vill vara irrelevant

Om varför kultursidorna är allt mer personliga.

Text Daniel Björk

Mode

Phoebe Philo kommer tillbaka, men landskapet är förändrat

Digital first, Instagram och eget namn. Vad ska vi tro om Phoebe Philos återkomst till modevärlden?

Text Daniel Björk

Krönika

Mode är som ett roligt skämt

Vad som hände när jag köpte en ny vinterrock.

Text Daniel Björk

Krönika

Hejdå alla medelmåttiga journalister, skribenter och författare

Den artificiella intelligensen ChatGPT är här för att ta era jobb.

Text Daniel Björk

Mode

Har det virala ögonblicket förstört modet?

Coperni vann modeveckan med en klänning som sprayades direkt på Bella Hadids kropp. Det var lite som att se en presentation av en ny Iphone, tycker Daniel Björk.

Text Daniel Björk

Film

RIP Jean-Luc Godard (1930-2022)

Den franska mästaren som var del av 1960-talets nouvelle vague gjorde en av Daniel Björks favoritfilmer. Här minns han vilket intryck ”Tokstollen” (Pierrot le Fou) gjorde på honom som ung.

Text Daniel Björk