Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Jag vet vem som bär ansvaret för ordet ikonisk

Öppet brev till Fredrik Strage, angående din krönika i Dagens Nyheter.

Text Daniel Björk

Krönika

Publicerat 1 april 2022

Fredrik, jag läste din senaste krönika skräckskrattandes från stor bokstav till slutpunkt och jag sitter nu här med pennan i högsta hugg för att be om ursäkt å modevärldens vägnar. För jag har på känn att det var på modemagasinens sidor som ordet ”ikonisk” förvandlades från udda fågel till invasiv art. Förlåt.

Det var (som allt annat hemskt här i världen) under 2010-talet det hände för enligt Google Trend sökte ingen på ”iconic” innan 2012. Vi har alltså levt med i-ordet i tio år nu och om du frågar mig så är det tio år för mycket. Men låt oss hålla oss till ämnet som alltså är modevärldens ansvar för att vi med språkkänsla ska behöva se detta anskrämliga ord i skrift.

Modevärlden – precis som gayvärlden – har alltid haft sina ikoner och innan 2010-talet användes ordet på ett normalt sätt, för verkliga ikoner: ”Diors ikoniska New Look” för att ta ett exempel. Så 2012 blev allt hux flux ikoniskt. Jag anar att det var för att modetidningarna på riktigt tog sig an internet och började göra artiklar i stil med ”12 iconic collections by Tom Ford” eller ”43 iconic models you’ve never heard of”.  Svenska skribenter följde snart efter, för precis som alla vet är svensk modejournalistik mest rewrites av amerikanska förlagor, och vi fick se ”ikoniska modeögonblick” och ”ikoniska modedesigners”. ”Ikonisk” kändes liksom mer mode än ”legendarisk” eller “definierande”. Personer eller looks kunde snart bli ikoniska direkt, lite som ”instant classic”.

Fredrik, jag vet inte om du missade det, men förra året lanserade DSquared2 en kapselkollektion tillsammans med Zlatan där det stod ”Icon” på huvtröjor, mysbyxor och kepsar. Det är här vi är nu: vem som helst kan vara ikonisk! Du kan vara ikonisk, Fredrik! Det är bara att sätta på sig en keps.

Taggar:

Dsquared2

Mer från Daniel Björk

Chefredaktör Bon

Konst

Moley Talhaoui blickar bakåt och inåt

I utställningen RETROINTROSPECTIVE återvänder konstnären till Sverige för första gången på 10 år, efter uppmärksammade internationella visningar på BEERS London och Saatchi Gallery.

Text Daniel Björk

Krönika

Den största lögnen är att det finns något sådant som tidlöst mode

Sanningen är att vi är friare än någonsin när det gäller hur vi vill klä oss.

Text Daniel Björk

Design

Ann-Sofie Back tycker du ska ha en lampa med kulört peruk hemma

Tillsammans med Mattias Dymling lanseras nu Gnilmyd Kcab, en kollektion med inredningsföremål som sömlöst översätter Backs egensinniga formspråk till hemmets värld.

Text Daniel Björk

Mode

Vad är modets roll när det är krig?

Bland skygglappar och avgrunder på Paris modevecka.

Text Daniel Björk

Krönika

Mörkret hos Yeezy Gap engineered by Balenciaga känns plötsligt helt off

Trots Ukraina stompar modemaskinen på.

Text Daniel Björk

Mode, TV

Hemligheten bakom Successions fula mode

Rika människor blir ofta porträtterade som modelejon. Serien om familjen Roy tar ner våra fantasier på jorden igen.

Text Daniel Björk