Modevärlden är under ständig förvandling och årets upplaga av Show up Fashion Award 2018 handlar om att tänka nytt. Igår korades vinnaren och det stod mellan Johannes Adele, YMR Track Club, Rave Review, Amanda Borgfors Mészáros och Valerie Aflalo. Slutligen presenterades Johannes Adele som vinnare.
Det Parisbaserade märket består av designerduon Johannes Leijonberg och Adele Gillardean. De träffades i Antwerpen hos den gemensamma idolen Ann Demeulemeester, 2015 startade de märket. De designar unisex, och estetiken bygger på kulturella influenser från såväl södra Frankrike som Jämtland. 2017 utnämndes de till Årets nykomling på Elle-galan och samma år vann de även Swedish fashion talents Award för sin androgyna design, etiska produktion och förmåga att ”lyfta coolness från underground.”
***
Vad betyder det för er att vinna och hur kändes konkurrensen?
– Konkurrensen var vansinnigt hög, alla finalister har så olika och starka koncept så alla borde ha vunnit! Att vinna denna tävling är en fantastisk boost i en tävling som fokuserar otrolig mycket på Business-sidan av märket. Det är en game changer för oss.
Hur upplever ni den svenska modescenen?
– Som en ny generation av en blomstrande våg, vi har sett den från de andra finalisterna samt från unga märken som Naim Yosefi. Vi älskar att vara en del av det och kan knappt bärga oss vad som framtiden har att erbjuda.
Hur ser framtiden ut om ni får bestämma?
– Vi skulle vilja att vårt unisexkoncept får ett större utrymme, och vi hoppas att alla behandlas jämställt i livet och på modescenen. Vår slogan är: ”Everybody loves the future”, och med den vill vi förmedla en ljusare framtid som respekterar folket och Moder jord.
Vad ska ni göra med vinstpengarna?
– Vi ska lägga pengarna på nästa kollektion och internationella mässor för att nå ut till de viktigaste i branschen: kunder och slutkunden.
Och hur firar ni vinsten?
– Med lokalt producerad öl och allt Borås har att erbjuda! Vi är så in i bomben överlyckliga!