I somras var jag i Alperna. Jag, min kille och några vänner hade en chalet i en liten by i den franska delen. Varje morgon steg jag upp tidigt, gick ut på balkongen och blickade ut över en dal där det alltid tycktes ligga som ett dis i luften. En del av mig ville vara kvar där för evigt.
I bergen blir jag som en annan människa, en genväg i min hjärna öppnas direkt tillbaka till min barndom då jag och mina föräldrar varje sommar tillbringade en vecka i Härjedalen. Den där kopplingen till naturen som man ofta har när man är uppväxt i Sverige bubblar lätt upp till ytan och jag informerar ovana britter om olika ätbara växter och försöker upprepa det där tricket där man kan göra en blåklocka röd genom att hålla den nära en myrstack (till min förvåning fungerade inte detta i Alperna).
I Härjedalen hade vi alltid på oss Fjällräven Greenland i militärgrönt, men även en mörkblå variant. Jag undrar om de fortfarande hänger kvar i något utrymme hemma i Borås? Jag kan fortfarande se oss framför oss: en hel familj klädd i Fjällräven. Jag borde leta fram jackorna igen.
Eller så behöver jag inte det för nu lanserar Acne Studios och Fjällräven en gemensam engångskollektion. Greenland-jackan får en ny twist, dunjackan Expedition likaså och Kånken blir en messengerväska och clutch. Det finns till och med en sovsäck. Det känns både tryggt hemmavant och här och nu-modernt, lite som när Björk släpper nytt album.
– Jag växte upp med Fjällräven och om du är från Sverige är det ett märke som är en del av ditt liv. Du bär din Kånken–ryggsäck till skolan och du har en anorak på dig när du åker ut till landet. Deras produkter går i generationer. Fjällräven är ett märke som inte ses som mode, utan mer som en del utav ett kulturellt arv, säger Jonny Johansson, creative director för Acne Studios.
Detta kulturella arv remixas av Acne Studios med ändrade proportioner, urbana kamouflagemönster och detaljer som svenska flaggor. Tillfället till ära har de båda företagen skapat en gemensam logga där de lånat varandras typsnitt.
– Jag ville sätta Fjällräven och deras funktionalitet i en ny kontext utan att förstöra grundtanken, säger Jonny. Det var den absolut största utmaningen, att få kollektionen att spegla resan från parkliv till klubben och sedan tillbaka igen.
Fjällräven har aldrig tidigare låtit ett annat märke arbeta med deras klassiker – som just Kånken och Expedition – så vad fick dem att ändra inställning den här gången?
– Vi är minst sagt restriktiva kring samarbeten och specialkollektioner, men den här gången kändes det spännande från start, säger Henrik Andersson, head of innovation and design på Fjällräven.
– För det första har vi stor respekt för Acne Studios. Vi arbetar på olika sätt och till stor del på olika arenor, men delar också syn på avgörande delar som kvalitet och integritet. Vi har ett så tydligt fokus på funktionella produkter för naturupplevelser medan Acne Studios har det konstnärliga uttrycket som grund i allt dom gör. Den dynamiken mellan våra varumärken kändes väldigt spännande och värd att utforska.
Han tycker Expedition–jackan både ligger nära originalet och är annorlunda på samma gång, en fin sammanslagning av de båda märkenas olika perspektiv.
– Men mest förvånad är jag av kepsen och den mönstrade byxan med avtagbara ben som jag använt som shorts halva sommaren. De förkroppsligar mötet mellan typisk Fjällräven-funktion och Acne Studios kreativa angreppssätt, säger Henrik.
Kollektionen släpps den 30 augusti och kommer finnas tillgänglig i samtliga Acne Stores-butiker och utvalda Fjällräven-butiker från den 6 september.