På Cadillac Ranch i Texas har Sam Abell, känd för sina storslagna bilder i National Geographic, plåtat supermodellen Cindy Crawford iförd Acne Studios första jeansmodeller, 1996 och 1997. Märkets creative director Jonny Johansson berättar att idén bakom höstkampanjen har varit att leka med ordet ikoniskt och vad det innebär att vara ikonisk i modevärlden.
Det är med anledning av att modehuset återlanserar sina absolut första denimmodeller i höstens Blå Konst-kollektion som jeansen står i fokus. Kampanjen är plåtad på Cadillac Ranch, en skulptur skapad av arkitektgruppen Ant Farm 1974 i utkanten av Amarillo, Texas, USA. Konstverket består av ett antal bilar av märket Cadillac som placerats i rad och som är delvis nedgrävda i marken. Där har Acne Studios också fått tillstånd att måla om bilarna i egen anda med inspiration från kollektionen.
För att fira kampanjen kommer en utställning av Abells bilder för Acne Studios att hållas i veckan under Paris Fashion Week.