I en tidigare intervju för bon berättade Askets grundare Jakob Dworsky och August Bard Bringéus varför de väljer att bojkotta köphysterin. ”Vi tror ju generellt sett inte på rea som ett bra koncept. När man kör tidlösa plagg som vi gör har man ingen användning för det, de måste inte säljas av i slutet av säsongen. Då kan vi lika gärna göra ett statement om att tänka mer på vad man köper istället”, sa Jakob då. ”Och det kostar inget för oss att stänga ner en dag, för om man verkligen vill handla Asket så kommer man komma tillbaka dagen därpå. Ska man vara ärlig så är det ingen uppoffring, utan bara en markering”, menade August.
Precis som förra året håller märket därför sin webbutik stängd under Black Friday. I år vill de dessutom tillägna konsumtionshögtiden (som nu hunnit expandera till en hel vecka på vissa håll) åt att lära ut den ädla och glömda konsten klädvård. Istället för att ständigt ersätta gamla kläder som gått sönder vill de uppmuntra konsumenten att gå tillbaka till traditionen att laga och lappa. Hemsidan har därför förvandlats till en online-portal för klädvård, och de bjuder även in till klädspa i sitt fysiska showroom på Dalagatan 27 i Stockholm. Där har besökarna möjlighet att laga det som de redan äger, oavsett märke.
***
Idag bryr sig allt fler om hållbarhet. Tror ni att det är en trend eller kommer det hålla i sig?
August: Det är inte en trend. Det började som en subkultur, en nisch – något som för så lite som bara tre-fyra år sedan idiotiskt nog ansågs radikalt och osexigt – men det är ett orubbligt faktum att vi måste ändra på vår konsumtion och minska vårt avtryck på planeten. I takt med att situationen förvärras och konsekvenserna av vårt handlande blir mer och mer märkbara så kommer vi till slut att ställa om. Förhoppningsvis kommer det bara inte vara för sent.
Hur kommer det sig att ni kritiserar konsumtion samtidigt som ni ju ändå är ett modeföretag som vill sälja kläder?
August: Vi ser oss som ett klädföretag, inte ett modeföretag. Mode har per definition ett bäst före datum. Allt vi utvecklar ska för alltid finnas i vår permanenta kollektion. Det sätter naturliga gränser för vad vi kan göra – inga trender, inga säsongsfärger. Bara det vi faktiskt behöver. Det mest hållbara vi kan göra är att gå nakna, men det fungerar inte i praktiken. Vi vill vara det näst bästa alternativet genom att hjälpa fler äga färre plagg.
Hur kom ni på idén att använda Black Friday till att utbilda folk i klädvård?
August: Black Friday representerar det värsta i konsumtionssamhället och det tråkigaste är att ingen mår bra av det, varken miljön, fabriksarbetare, klädmärken eller konsumenten. Studier har visat att många av oss har ångest över köphetsen och är missnöjda med våra rabattköp. Man kompromissar och köper saker man inte behöver eller gillar och som kanske inte ens passar. Det allra bästa vi kan göra för oss själva som konsumenter och hela vägen ner till bomullsodlingen är att konsumera mindre, investera i bättre plagg och se till att de håller längre.
– Det finns inget så frustrerande som när de plagg vi faktiskt älskar blir smutsiga eller går sönder – den rådande bilden är att de då är obrukbara och irreparabla. Vi har glömt att man kan rädda sina plagg, förlänga livslängden, kanske till och med modifiera dem över tid. I samband med att vi förra året stängde ner på Black Friday kom vi på att vi borde ta tillfället i akt att inte bara hjälpa folk att inte köpa nytt utan dessutom upplysa om hur enkelt det är att ta hand om det vi redan har. Det borde ju vara naturligt, men vi har vant oss vid att det är enklare – kanske till och med kortfristigt billigare – att köpa nytt än att vårda våra plagg.
Att det var bättre förr är ett faktum när det gäller klädvård, men det tar också mycket tid, och förr sköttes familjens garderob av hemmafruar. Är det möjligt att ta hand om sin garderob på ett hållbart sätt 2018 när de flesta jobbar heltid?
August: Ja! Moderna tvättmaskiner och hållbara tvättprodukter gör det idag absolut möjligt att ta bättre hand om våra plagg. Och vad gäller reparationer så handlar det bara om att ändra vårt mindset: Köp inte en skjorta för 300 kronor som du kommer slita ut på ett år. Lägg lite mer på en skjorta som faktiskt kan hålla några år och som är värd att ta till skräddaren när du tappar en knapp eller får en reva. En skjorta för 1000 kronor som håller i fem år och repareras tre gånger är billigare och kommer inte bara ha tagit mindre resurser i anspråk utan också mindre av din tid, än att köpa fem skjortor för 300 kronor under samma period.
Jakob: Klädvård är något av en förlorad konst. Vi har vant oss vid att ersätta istället för att laga, och många, mig själv inkluderat, kan inte ens sy dit en knapp. Medan vi gör vårt allra bästa för att skapa plagg som håller över tid, är kunskap om att vårda sina plagg på rätt sätt, och därmed förlänga dess livslängd, absolut avgörande för vårt mål att sakta ner vår konsumtion. Genom att förlänga plaggets liv med 9 månader minskar du miljöpåverkan med en tredjedel. Om tjugo år kommer vi att se tillbaka på Black Friday som vi ser på rökning idag – ingen kan påstå att det inte är skadligt.