I våras skrev vi om Askets initiativ till ”full traceability” av deras kläder, alltså att man skulle kunna spåra varje beståndsdel av plagget tillbaka till ursprunget, inte bara var själva skjortan var tillverkad. Då sa Asket att de hoppades kunna ha spårat alla sina plagg innan årets slut.
På söndag släpper Asket en delrapport där de kan meddela att de hittills spårat 68 procent av värdekedjan i sina plagg. Du hittar den på asket.com/traceability.
Alla kläder och accessoarer som Asket producerat sedan 23 april har märkts med den nya etiketten där man ser var varje beståndsdel kommer från och i de fall allt inte kunnat spåras än har etiketten visat den information som fanns när plagget tillverkades.
Men alla Askets kläder kommer inte vara helt spårbara förrän nästa år, mycket av detta beror på att material som bomull ull inte kan spåras full ut eftersom de köps i bulk på auktion och sedan blandas innan de blir till garn. Asket håller därför på att sluta enskilda avtal med producenter direkt så att hela kedjan ska bli helt transparent för kunden.
Du kommer också kunna följa Askets jobb på deras Instagram där de kommer sända live från sina resor till olika tillverkare och leverantörer.
Samtidigt som Asket fördjupar sitt arbete slår en av föregångarna och inspiratörerna inom transparens och etiskt mode igen. Bruno Pieters skrev för några dagar sedan på sin Facebook att HonestBy.com – ”världens första 100 procent transparenta företag” – kommer lägga ner på måndag 15 oktober.
Bruno Pieters hade innan Honest By varit designer och art director för Hugo Boss och Delvaux och när kunderna handlade på Honest By kunde de se allt från var delarna var tillverkade till exakt hur företaget hade kommit fram till det pris de hade satt. Häromåret gjorde han bland annat en kapselkollektion med Glenn Martens och Y/Project – Martens designade också den första av Honest By-kollektionerna 2012.
Pieters säger att han nu ska inleda ett nytt kapitel och lämna modevärlden. Han vill inte svara på frågor om varför han stänger ner eller om vad han ska göra, men i ett meddelande skickar han en uppmaning till alla som drömmer om en bättre modevärld: ”The story behind the design will become as beautiful as the design itself.”
Det känns inte som en tillfällighet att dessa två nyheter kommer samtidigt och det känns förhoppningsfullt att det finns företag som Asket, som plockat upp stafettpinnen och till och med försöker ta transparensen ännu längre än vad Honest By gjorde.