President Zelensky bär samma militärgröna tröjor varje dag. Familjer flyr med det de kan få med sig. Husdjur, paddor för att underhålla barnen, något mjukt att ligga på, varma kläder mot kylan. I krig väljer man inte dagens outfit. Samtidigt, i stor kontrast till att kriget startade Ukraina i slutet av februari rullade modeveckorna på som vanligt i Milano, Paris och London. Eller nästan som vanligt, många modehus visade sitt stöd för Ukraina, kanske allra mest Balenciaga med Demna Gvasalia i spetsen. Och modemagasin (som Bon) avstod från att publicera innehåll från visningarna på Instagram.
Flera lyxmodemärken fick tidigt kritik för att inte stoppa sina leveranser till Ryssland. På bilder har man till och med kunnat se en högt uppsatt tjetjensk Putinallierad militär bära Pradaboots. I Moskva skulle säsongens modevecka gått av stapeln den 16-20 mars, men den verkar liksom inte ha blivit av. Jag hittar i alla fall inga spår av den på internet. Det kan i och för sig bero på att Ryssland blivit allt mer slutet. På Instagram, som nu förbjuds av Kreml, ifrågasätts ryska modeskapare. I Ulyana Sergeenkos kommentarsfält syns hundratals uppmaningar om att ta ställning mot kriget. Inget har lagts upp i märkets flöde sedan den 23 februari 2022.
Hitlers regim under andra världskriget lyckades inte stoppa Parismodet.
Flera ukrainska modeskapare och viktiga ukrainska röster om mode och befinner sig just nu i skyddsrum eller på flykt, andra befinner sig i exil då de under ockupationen befann sig på en modevecka och nu inte kan återvända. Precis som brittiska Vogue under andra världskriget har magasin som L’Officiel Ukraine och Vogue Ukraine gått över till att rapportera om kriget, delvis i en modekontext. Flera modekonton på Instagram har bytt fokus till att informera om kriget. Kontot @1granary, grundat av en ukrainsk kvinna, beskriver sig som ”a bridge between fashion education and the industry”. Här stöttas nu modeskapare som lever i rädsla för sina liv, vars ateljéer förstörts i bombräder. Bland dem finns Anton Belinskiy, tidigare LVMH-nominerad designer. Nu syr hans märke balaclavas och underställ till soldater. @justlikethatcloset är ett konto som från början redovisade varifrån plaggen i den nya Sex and the city-serien And just like that kom. Nu har den unga kvinnan bakom kontot inte postat om And just like that sedan den 15 februari 2022. Hennes och många andras flöden har ett före och efter kriget.
Hitlers regim under andra världskriget lyckades inte stoppa Parismodet. Trots idoga försök att flytta haute couturen till Berlin (något som motarbetades starkt av Lucien Lelong, president för Chambre Syndicale de la Couture Parisienne) klarade Paris modeskapare av att överleva, vissa i exil, vissa på hemmaplan. Mode skapades trots ockupationen och när kriget slutade turnerade vandringsutställningen Théâtre de la Mode genom världen, bland annat gjorde den ett nedslag på Nordiska museet i Stockholm. Utställningen, som på grund av tygransoneringen visade Parismodeskaparnas senaste kreationer på små ståltrådsdockor, blev ett sätt att visa att couturen hade överlevt.
Kvarteret där Anton Belinskiys studio ligger har blivit bombskadat. Med hjälp av ett samarbete med 032c lyckades han fortsätta producera sin ikoniska t-shirt Free Ukraine med ett print föreställandes ett ukrainskt pass. Den nu ikoniska t-shirten sålde snabbt slut, men mönstret har lagts upp som open source för vem som helst att ladda ner och återproducera. Just det, krig kan inte stoppa mode.