Imorgon början Fashion Week Stockholm vår/sommar 2019. Och om mindre än två veckor är det riksdagsval. Ett modemärke som valt bort modeveckan för att istället fokusera på värderingsfokuserade aktiviteter är Hope. Istället för att ha en vanlig visning lanserar de en bildkampanj med fokus på mångfald. Kampanjen lanseras under modeveckan i Stockholm både digitalt och i skyltfönster i Hopes egna butiker samt på Åhléns City i Stockholm.
– För oss är det viktigt att använda våra plattformar för att lyfta de värderingar vi tror på. Vi vill arbeta för ett Sverige byggt på öppenhet och jämställdhet och vill med bilderna både skapa dialog kring styrkan i mångfald och samtidigt uppmana alla till att rösta för medmänniskan den 9 september, säger Åsa Sånemyr, vd Hope.
Hade ni kunnat använda modeveckan som plattform för att få ut budskapet om valet? Varför valde ni just skyltning som en av aktiviteterna?
– Vi visste tidigt att vi ville göra någon typ av aktivering inför valet och diskuterade både catwalk och fönster som alternativ. Till slut valde vi ändå det fasta formatet i skyltning. En visning pågår i 15 minuter och även om det sprids bilder efteråt är det bara gästerna på plats som ser allt live. Med bilderna i skyltfönster och digitalt kan vi nå fler som med sina egna ögon kan möta budskapet.
Tror ni aktiveringen kommer göra skillnad?
– Min förhoppning är att vi skapar en dialog och diskussion, både kring (mode)varumärkens skyldighet till engagemang, hur det engagemanget kan se ut och om styrkan i ett samhälle byggt på mångfald. Om vi lyckas med det är jag nöjd.
Måste mode vara politiskt?
– För att mode ska vara relevant måste det ha en fot i samhällsrörelser, oavsett om det anses politiskt eller inte. För mig är det självklart att vi på Hope ska använda våra plattformar för att driva våra värderingar, att vara passiv är helt enkelt inte ett alternativ.
Tror ni några andra modemärken kommer att använda Fashion Week Stockholm för att sprida budskap om valet?
– Jag är faktiskt förvånad att vi inte redan sett fler initiativ som bygger på budskap från modebranschen. Förhoppningsvis vågar fler och fler varumärken framöver, oavsett bransch, använda sina plattformar för att sprida mänskliga värderingar.