Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Moderave för en bättre värld

Senast vi pratade med Linus Leonardsson gick han på skogsrave, nu har han tagit sina queera kläder till Moskva och ett land som motarbetar allt som stavas HBTQIA.

Text Daniel Björk

Intervju, Mode

Publicerat 5 juni 2020

Fotografi Luca Latrofa

 

 

Hej Linus, din nya kollektion heter Rave New World, varför då?

– Med Rave New World vill jag utmana traditionell konventionalism inom lyx och elitism. Titeln är en flört med Aldous Huxleys roman Brave New World från 1932 som porträtterar en totalitär dystopisk framtid med tydliga samhällsskikt och klassklyftor och som har tydliga kopplingar till dagens globala samhälle. Med kollektionen målar jag upp ett alternativt scenario där samhällens slutna toppskikt öppnas upp för dess motpart, till exempel club kidz och queerkultur, och därmed förändras inifrån.

Varför är du så intresserad av rave? Och varför är rave relevant idag?

– Nattliv fascinerar mig, eftersom det känns som att mörkret ofta tillåter för en kreativ personlig förändring. Jag kan inte tänka mig ett tillfälle när folk ger utlopp för en parallell persona mer än när de går ut och dansar, och absolut mest under just ravefester! Ravekulturen är en ytterst liberal rörelse både politiskt men också kreativt, en får liksom vara vem helst en vill för en natt och leva den fantasin fullt ut. Jag tycker att det är otroligt viktigt att ha sådana kanaler för personlig utveckling både på individ- och samhällsnivå för att motverka social uniformism.

Vad vill du fånga med filmen av kollektionen?

– Filmen är menad att vara som ett rörligt kollage som för samman olika komponenter ur kollektionens tema. Den är delvis filmad med en gammal hemmavideokamera där materialet pusslats ihop i efterhand med hjälp av modern teknik. Med andra ord för den samman en gammal och en framtida värld i en och samma film.

En del av kollektionen är sponsrad av Woolmark Company och den är nu tillgänglig att köpa.

– Kollektionen består till viss del av ett stickningssamarbete med The Guestlist som är en nystartad plattform för hållbara stickade plagg – det var en del av ett pris jag fick för min examenskollektion. Det är tre olika plagg i två färgkombinationer som finns att förhandsbeställa nu på theguestlist.com. De kommer att distribueras direkt från fabriken för att minimera klimatpåverkan.

 

Fotografi Luca Latrofa

 

Hur kom det sig att du visade under Moskvas modevecka?

– Jag blev egentligen inbjuden att visa min examenskollektion [från Royal Academy of Fine Arts, se vår tidigare intervju med Linus] av det ryska moderådet och deras rådgivande panel. Det visade sig vara en otippad men fantastisk möjlighet, och jag tyckte det var ett spännande tillfälle att lansera mitt märke för en internationell publik i ett ytterst politiserat läge – att visa upp en kollektion som var inspirerad av att växa upp queer på en skogsfest, i ett land som fortfarande har aktiva lagar som motarbetar välmåendet för HBTQIA+-individer.

Vad tyckte folk i Ryssland om kollektionen?

– Generellt sett älskade folk kollektionen, eller så skrattade de åt den – jag hade inte kunnat tänka mig ett bättre mottagande! Även när kollektionen inte togs emot väl såg jag det som ett fantastiskt utbyte av olika åsikter och förhoppningsvis ett tillfälle att vidga individers vyer. Största motståndet kom från de manliga modellerna, som varken ville gå i klackar eller bära kjol. Enda lösningen var att vi fick byta ut ungefär hälften av dem i sista stund, men slutet gott allting gott!

Taggar:

Linus Leonardsson

Mer från Daniel Björk

Chefredaktör Bon

Litteratur

Att säga bög i litterära rum

Kristofer Folkhammar är författaren och kritikern som kanske mer än någon annan personifierar det queera perspektivet i samtidslitteraturen. Denna Pridemånad erbjuder ett samtal med honom exakt vad vi behöver: en avfart från heteronormativitens autobahn.

Text Daniel Björk

Krönika

Vi lever i framtiden, varför klagar ni?

Abba Voyage får recensenter att ropa på äkthet. Men verkligheten är sedan länge överspelad.

Text Daniel Björk

Musik

Ett pånyttfött iamamiwhoami

Efter flera års tystnad återuppstår nu det elektroniska och audiovisuella projektet från Jonna Lee och Claes Björklund. Lika spektakulärt visuellt som vanligt, men med en mer akustisk och mänsklig inramning.

Text Daniel Björk

Konst

Moley Talhaoui blickar bakåt och inåt

I utställningen RETROINTROSPECTIVE återvänder konstnären till Sverige för första gången på 10 år, efter uppmärksammade internationella visningar på BEERS London och Saatchi Gallery.

Text Daniel Björk

Krönika

Den största lögnen är att det finns något sådant som tidlöst mode

Sanningen är att vi är friare än någonsin när det gäller hur vi vill klä oss.

Text Daniel Björk

Krönika

Jag vet vem som bär ansvaret för ordet ikonisk

Öppet brev till Fredrik Strage, angående din krönika i Dagens Nyheter.

Text Daniel Björk