Även om de rör sig på olika delar av planhalvan är Celines Hedi Slimane och Balenciagas Demna Gvasalia två modeskapare som tydligt betraktar vad människor har på sig, hur de klär sig just nu. I Hedis fall är det också väldigt transparent, för de kollektioner han har presenterat för vår/sommar 2021 benämns som ”dokumentära” och ”ett porträtt av en generation”, något som jag tolkar som att de inte försöker uppfinna ett nytt mode vi aldrig sett tidigare, utan rätt och slätt presenterar en look så som den redan existerar hos unga människor.
Varför är detta intressant kan man undra? Borde inte en modedesigner driva modet framåt, skapa former och uttryck vi aldrig sett förut? Vara ”directional” som det heter på engelska. Det är många som inte tycker det Hedi Slimane gör är intressant, som bara ser dyra varianter av kläder som man kan plocka ihop på loppmarknader eller i secondhandaffärer eller på kommersiella klädkedjor.
Och för att ta min egen definition av mode, att det är en sorts absurd gest, så kanske många tittar på nästa säsongs Celine och tänker tanken att det här är inte mode.
Vad det är: Poncho med croppade jeans och fluffiga tofflor och baseballkeps. Stickad cardigan över finklänning med Chelsea-boots och baseballkeps. Huvtröja med kortkort jeanskjol, kort jacka och vita basketkängor. Asymmetrisk croppad topp med kritstrecksrandig kostym, chelsea boots och baseballkeps. Till allt: lyxig väska. Inga klackar så långt ögat kan nå.
Personligen har jag alltid känt att Hedi Slimane är oerhört duktig på att med små medel skapa kollektioner som känns mode (hans grundläggande claim-to-fame är ju att han gjorde herrkostymen smal), delvis genom stylingen av vad som ofta är idealversioner av plagg som vi kanske hittar i vår egen garderob. I den här kollektionen handlar modet om hur plaggen samspelar. Det skräddade med athleisure och grova kängor. Det överdrivet nonchalanta i en look med gummistövlar, blommig kjol och baseballjacka med turistigt Paris-motiv. Det är återigen den här känslan som fanns i herrkollektionen för vår/sommar 2021 av en ung generation som använder sig av oälskade eller vardagliga plagg för att skapa en look som (precis som på 90-talet) vänder upp och ner på våra förväntningar om vad som är snyggt, sofistikerat och chict.
När Slimane säger att kollektionen är dokumentär tolkar jag det som att den är ett försök att förstå vad vi kan lära oss om mode när vi tittar på den unga generationen. ”Trots [pandemi] vill de etablera nya koder”, hävdar han i ett email. Många har påpekat att det är så här unga människor klär sig på TikTok, en mix av det sportiga, det uppklädda och något som känns nästan blasé. Hedi Slimane har till och med plockat upp hårsnodden från den populära appens VSCO girls, hos Celine buren ovanför armbågen.
Och det jag ser när jag tittar på de här Celine-kollektionerna tillsammans är en frihet, ett mode som är gjort för att leva i och röra sig i men som också spretar åt många olika håll samtidigt. En look som på ett sätt är väldigt tydlig, men som mest av allt är en nonchalant känsla.