Ridsporten är en folkrörelse, men det är också en sport som visuellt är väldigt präglad av hur den traditionellt har sett ut i England och då bland den engelska aristokratin. Nya svenska klädmärket Yagya vill vända uppochner på detta.
Allt började, som så ofta inom modevärlden, med att grundarna Matilde Urdinola och Emelie Jinhee Johnsson inte kände att de hittade ridkläder som de själva ville ha.
– Det känns så förlegat att ridkläder tvunget måste se ut på ett visst sätt. Lite som att man antingen äger ett gods eller gillar strass, säger Matilde och Emelie.
Men framförallt handlade det om att designa ridkläder som passade in i deras personliga stil, kläder som kunde integreras i en vanlig garderob och bäras utanför stallet också, ”precis som yogabyxor, skidjackor eller hoodies.”
– Ett av våra långsiktiga mål är att folk som inte rider också ska vilja bära Yagya.
Yagya är ett märke som står för ett ”ridmode med en progressiv strategi”, men vad betyder det egentligen?
– Dels handlar det om produktutvecklingen. Att antingen tweaka eller utveckla en produkt som inte finns tidigare. Exempelvis är vår magväska speciellt utvecklad för ridning och då slipper du ha en massa tunga saker som skvalpar runt i fickan och kan istället lägga dem i magväskan.
Men att vara ett progressivt varumärke handlar för Matilde och Emelie även om marknadsföringen, att Yagya ska kännas som ett ridsportsvarumärke som inspireras av samtiden och omvärlden snarare än traditionen och historien.
Namnet Yagya kommer från en hinduistisk ritual som används vid nystarter och för att nå ett högre syfte.
– Lite som vi vill göra med hästbranschen, att erbjuda något annorlunda och nytt, påpekar de.
Till sin hjälp har de designern Emmy Andersson som har en bakgrund på Cheap Monday och & Other Stories och som ger Yagyas plagg och accessoarer en edge genom intressanta snitt och detaljer. Ett par viktiga plagg är dels den redan nämnde magväskan, som Matilde utöver ridningen även tycker är en perfekt festväska eftersom den håller sig still även när man dansar (”kommer sitta perfekt på alla open airs i sommar”). Ett annat plagg de vill slå ett slag för är deras ridbyxor:
– De är ett mellanting mellan ridbyxor och ett par leggings och gjorda i ett italienskt specialvävt sporttyg som håller passformen tvätt efter tvätt. Det är en stor skillnad mot många ridbyxor som tappar färg och form efter ett par tvättar. De är dessutom väldigt eleganta och sydda med pressveck som inte traditionellt används på ridkläder.
Bilden av ridning är som sagt att det är en väldigt vit och kvinnlig sport, något som är en väldigt viktig fråga för Yagya och som genomsyrar hela deras angreppssätt. Samtidigt påpekar Matilde och Emelie att det inte bara handlar om kön och härkomst.
– På samma sätt som vi visar upp olika typer av ryttare i ålder, kön och ursprung vill vi också visa upp andra typer av miljöer och andra typer av hästar. Helt enkelt för att ridsporten världen över ser ut så om man bortser från den traditionella engelska ridningen.