Preppa med Craig Green 4/5
Under Londons herrmodevecka höst/vinter 2018 i helgen visade Craig Green med sina nomadmän hur man bär ett vindskydd. Visningen började med urbant klädda kontorsnissar som steg för steg transformerades till överlevare. Med en omvärld som andas undergång och där ”den röda knappen” ännu en gång blivit ett reellt hot har krisberedskap blivit aktuellt och nu även trendigt. Fanatiska preppers runt om i världen fyller förråden med torrvaror för att klara sig i händelse av katastrof – och nu även garderoben med Craig Green.
Oprah for president 5/5
Under helgens Golden Globe fick Oprah Winfrey som första svarta kvinna någonsin ta emot hedersutmärkelsen Cecil B. DeMille Award. Under sitt tal hintade Oprah Winfrey om att hon kan tänka sig ställa upp i presidentvalet 2020. Men det här visste vi ju sen tidigare, eftersom HAAL kickade igång hennes valkampanj redan för ett år sedan! Och snälla Oprah bli president.
Art School skulpterar på kroppen 5/5
Ett annat märke som visade i London var Art School. Unisexmärket arbetar med att drapera fram plagget direkt på bäraren istället för att skapa det på en plan yta eller på en provdocka, något de kallar soft tailoring. Med den metoden kommer personligheten med i plagget, vilket var tydligt under deras visning. Art School visar att det är dags att börja se unisex som något mer än raka, androgyna plagg. De senaste årens utveckling siar om att vi snart kommer ha slutat prata om herr och dammode.
Nytt svenskt solglasögonmärke 4/5
Oh my eyes släpper sin första kollektion i mars designade av Marco Galleani som tidigare arbetat för bland annat Gucci och Prada. Resultatet har blivit John Lennon och Elton Johns kärleksbarn – och det är vackert.
Farzaneh väver samman kulturer 4/5
Parisa Farzanehs höst/vinter 2018 är byggd kring vad som är mest centralt i hennes liv: London och Iran. Själv beskriver hon det som att hon använder det hon omgivits av i hela sitt liv och som skapat hennes identitet. Den persiska mattan vävs ihop med streetstyle och tracksuits och det är verkligen en hit. Det här mötet mellan två visuella världar bådar gott både för världsfreden och modevärlden.
Oväntade möten med Marni 3/5
Otippade kombinationer är oftast en hit, det är ju nämligen i kontraster som harmoni skapas. För vår/sommarkampanjen 2018 har Marni tagit fasta på det och låtit konstnären och fotografen Jamie Hawkesworth skapa udda stilleben. En väska förstärks av en liten växt och en liten gubbe på marken lyfter en hel look. Liknande, fast mer slumpartade stilleben (som tyvärr lätt kan missuppfattas som vanligt stök) finnes på ett skrivbord nära dig.
Protester mot ful grafik 3/5
Det är inte alla som har samma budget som till exempel Oprah Winfrey att utveckla en snygg visuell kampanj. En kommunikationsbyrå tycker att demokrati ska vara enkelt och erbjuder nu hjälp till den som vill genomföra en samhällsförändring. Appen WalkWoke har utvecklats av en grupp kvinnor och invandrare med grunden i olika aktiviströrelser och innehåller mallar och förslag på slogans och posters.
Visst är det bra att kommunikationsbyrån gör det lättare för aktivister att foka på sin kamp, men vi har några funderingar; hur rimmar det egentligen att en app skapad av ett företag över huvud taget har inflytande över gräsrotsaktivism? Och om många börjar använda appen, blir inte framtidens kampanjer väldigt generiska? Och vad händer om någon med exempelvis rasistiska motiv använder materialet?