En av de för tillfället (eller om det var igår) populäraste trenderna på TikTok, den ”nya” heta appen för teens och tweens, kallas kort och gott för ”outfit challenge”.
”I used to be so beautiful, now look at me”, sjunger en kvinna uppgivet. Personen i bild är för det mesta klädd i vad som skulle kunna beskrivas som tvättdagskläder, han eller hon är osminkad eller gjord extra ”ful” kanske med hjälp av stökigt hår och glasögon. Sedan, en rörelse med armarna i takt med musiken och – klipp – en skitsnygg version av killen eller tjejen (eller olika kombinationer därav) framträder, gärna med låtsas-”walk”.
TikToks redigeringsmöjligheter gör att det är enkelt att skapa sådana här förvandlingar och både modellsnygga och ej så modellsnygga kids dras självklart till idén om att man med hjälp av kläder, smink och hårprodukter kan bli ett bombnedslag.
Om TikTok är nästa plattform att ta över vår uppmärksamhet (den är i grunden en maskin för viralt innehåll, som Jia Tolentino skriver i sin långa TikTok-artikel för New Yorker), vad säger det om om vår relation till mode?
Mer än någon annan plattform sätter TikTok fokus på modets förmåga att förvandla oss till andra personer. Om Instagram handlade om personlig stil (vad detta otydliga uttryck nu än betyder) handlar TikTok om att vara het. Eller om man inte kan vara het: rolig. Eller om man inte kan vara rolig: annorlunda. Mode på TikTok är både den universella sanningen att vi tycker om att vila blicken på snygga människor och den mer radikala insikten att vi kan vara en av dem.
Att byta outfit används som effekt i många videor, för det mesta ackompanjerat av medvetet poserande och bakåtfösande av hår. Låt oss konstatera att de unga vet allt om spegelmin och sug i blicken. Vissa utmaningar drar mer mot att visa upp många olika skor eller looks, men på TikTok kan ”outfit” även betyda bar bringa, låt oss därför också konstatera att tvättbrädan ofta är förekommande på TikTok. Tonårens fysiska förvandling reflekteras, uppvisas eller kommenteras i oändliga videosnuttar, ibland genom ”så här såg jag ut nyss, nu är jag hetast i stan”-retrospektiv, andra gånger genom att gå från fejkdubbelhaka till fullsminkad.
Även i den mest kända TikTok-succén – där okände rapparen Lil Nas X blev den längsta Billboard-ettan någonsin med låten Old town road – gick utmaningen ut på att förvandla sig, den gången till cowboy.
Mest handlar TikTok om dansrutiner förstås. Eller om unga killar som bara är söta och får massa likes för det. Och andra killar och tjejer som klagar på att unga söta killar inte behöver göra något annat än att titta in i kameran. Det är inte mode eller lifestyle som är fokus, även om man snabbt råkar på olika TikTok-filmer som visar upp vräkiga rikebarnshus. Och det verkar än så länge som om det är för popmusiken som appen har störst konsekvenser eftersom de flesta TikTok-videor är 15 sekunder långa och succén för Lil Nas X gjorde att alla såg att man kan bli megastjärna om något blir viralt – aspirerande musiker anpassar redan hur de skapar låtar.
Modevärlden har börjat marknadsföra sig på appen, till exempel gjorde Ralph Lauren en kampanj under US Open, men det intressanta för framtiden är hur själva strukturen på TikTok kommer påverka hur kläder och smink syns. Instagrams kurerade feed känns irrelevant för TikTok, som trots sin tonåriga fixering vid den heta kroppen också utspelar sig i en långt ifrån kurerad verklighet med stökiga, tråkiga, vanliga tonårsrum och kök. YouTubes shopping hauls känns också mer eller mindre omöjliga. Mode på TikTok används istället för att förändra sig, förbättra sig, spöka ut sig, ha kul med sig, förfula sig, fascinera sig eller kanske i ett ord: för att underhålla. Och på så sätt är det en del i en större trend i samhället där vi allt oftare tycks processa omvärlden som om den vore en nöjespark.