Per Götesson om sin höst/vinter 2019
”Husam [El-Odeh, märkets smyckesdesigner] och jag var i Stockholm i somras och gick på Vasamuseet och även Nordiska museet. På Vasamuseet hittade vi artefakter som var kvar från besättningen, som fingerborgar och nålar: de här männen gjorde sina egna kläder. Ett narrativ som är övergripande i alla mina kollektioner är just resan, att komma från en liten plats men att befinna sig på en större plats, som London till exempel. Att vara svensk handlar väldigt mycket om att omfamna enkelheten, men att vara i London [där Per är baserad] handlar mycket om att omfamna komplexiteten. Historien om en man som kommer från någonstans och är på väg någon annanstans, det är den typen av person jag försöker beskriva eller formulera på något sätt.
Jag är väldigt intresserad av att utforska olika processer. Jag gillar när det finns lager kvar i resultatet, så att man kan se de olika referenserna, men utan att det blir för rått. Jag har också jobbat med Cathy Mcgee som har ett researchprojekt som heter Digitoile, där hon scannar en kropp och draperar på den, helt digitalt. Jag är väldigt hands on, jag kommer från en draperingsbakgrund, så det är två olika approacher men ändå helt samma på något sätt.
Kollektionen manifesterar två olika processer som möts, kreativitet från olika vinklar. Där syns komplexiteten.”