Vad händer när en ledande italiensk läderproducent bestämmer sig för att starta ett modemärke, och tillsätter ett 21-årigt underbarn som creative director? Resultatet är märket Pihakapi, som skapar läderjackor som ser ut som stickade koftor och blusar som fått sömmar och snörning från en sko. När ung kreativitet möter traditionellt hantverk finns inga begränsningar.
Den kanadensiske modeskaparen Vejas Kruszewski vann 2016, endast 19 år gammal, LVMH:s pris för unga designers vilket innebar 150 000 euro och ett års mentorskap. Han drev då märket Vejas, som har kallats för Vetements kanadensiska motsvarighet. Något som alltid varit utmärkande för Vejas är att ta redan existerande plagg, och presentera dem i en ny tappning.
Vejas startade med produktion i Kanada, men flyttade sedan tillverkningen till Europa där hantverkstraditionen fanns. Han började anlita den välrenommerade lädertillverkaren Pellemoda. Efter många samtal insåg de två att de borde börja samarbeta. Nu har Vejas pausat sitt eget märke och gått in i det nya projektet Pihakapi som creative director.
Beskriv er höst/vinter 2018. Vilka grundidéer har ni arbetat ifrån?
– Den första kollektionen är en uppvisning i vad märket kommer att handla om. Vi lyfter lädrets ursprung i klassiska plagg som bland annat bikerjackan. Genom experimenterande med tekniska och stilistiska element visar vi hur det går att modernisera dessa plagg. Vi visar också på den animaliska estetik som utgör märkets ryggrad. Denna säsong handlade det om dramatiskt förlängda kragar för att likna tjurhorn, och byxor med överdrivet utställda lår och smala vader, som på bisonoxens ben. I kollektionen syns även fållar med råa kanter, precis som hudarna ser ut innan de skärs till för att bli plagg, en referens till läderplaggets ursprung.
Hur skiljer sig arbetet från ditt eget märke Vejas, som du pausat för tillfället?
– Vejas representerade en annan vision, en mer personlig sådan. Att döpa ett märke till sitt eget namn är kanske för egoistiskt.
Kollektionen är unisex. Varför tror du det är så vanligt inom mode just nu?
– Att erbjuda valfrihet reflekterar sättet som konsumenten shoppar på idag. Män handlar från damavdelningen och kvinnor handlar från herravdelningen. Det är mer logiskt att erbjuda storlekar som anpassats till båda. Varför ska man slösa bort möjligheten att fånga in potentiella kunder?
Vad är det du gillar med att arbeta i läder?
– Det finns helt enkelt inget annat material som är som läder. Det är bokstavligen skinn, och både frånstötande och tilltalande beroende på hur du ser på det. Det är kanske det mest polariserande materialet inom mode. Det finns så mycket att upptäcka bakom lädertekniken. Jag tänker ofta på relationen mellan djur och människor. Vi är väldigt märkliga djur.
Modeskapare: Vejas Kruszewski
Ålder: 21
Kollektioner: Pihakapi höst/vinter 2018
Känd för: Att ha vunnit LVMH:s pris för unga designers
Plaggen passar bäst för: Saloon-häng
Kund: Skinnpajasen
Modemantra: Människan är ett märkligt djur
Social närvaro: Instagram: @pihakapi