I oktober blev det officiellt att Christoffer Bailey skulle lämna Burberry efter årsskiftet. Bailey avslutade sin 17 år långa karriär på Burberry med en storslagen hbtq+visning under London Fashion Week i februari.
Sedan beskedet i höstas har spekulationerna om vem som kommer ta över som creative director på det brittiska företaget gått varma. Bland annat gick rykten om att Kim Jones, som nyligen lämnade Louis Vuitton, skulle få jobbet. Men så var det alltså inte. Nu annonserar Burberry att de tar in den italienska modeskaparen Riccardo Tisci på posten.
Tisci växte upp i Taranto i södra Italien och studerade på Central Saint Martins i London, varifrån han tog sin examen 1999. I September 2004 visade han sin första egna kollektion i Milano, vilket rönte stor uppmärksamhet och han handplockades därefter av Givenchys före detta vd Marco Gobetti, där han ersatte Julien Macdonald som creative director år 2005.
Att han nu går till Burberry kan framstå som en överraskning, då modehusen skiljer sig mycket i stil. Men det är ingen slump. Samma Gobetti är nu vd för Burberry, och det är alltså han som har värvat Tisci.
– Riccardos kreativa vision kommer stärka de ambitioner vi har för Burberry och ännu tydligare positionera oss som ett lyxmärke, säger Marco Gobetti i ett offociellt uttalande.
Tisci själv berättar att han känner sig “hedrad och upplyft” över den nya positionen. Hans första kollektion för märket kommer presenteras i september och det känns omåttligt spännande att få se hur han kommer föra sitt gotiska designspråk in i Burberrys universum.