Svenska märket Schnayderman’s, kända för sina skjortor, deltar för första gången på en modevecka. Tidigare idag inledde de Copenhagen Fashion Week (som för första gången är helt digital) med sin kollektionsfilm The outsiders och de kommer även delta under Stockholm Fashion Week.
The outsiders är en ambitiös film, en historia om fyra killar på en roadtrip eller en utflykt, men samtidigt en catwalkfilm. På så sätt överkommer Schnayderman’s en problematik som ofta uppstår under digitala modeveckor: att det antingen känns som en urvattnad version av den fysiska upplevelsen, eller tvärtom, att det kommer för långt ifrån och att man inte får någon känsla för kläderna i sig.
– Jag har alltid älskat ”coming of age”-filmer såsom Stand by me, The Goonies eller Breakfast club och nu kunde vi knyta an den känslan och det outsiderperspektiv man kan känna när man växer upp till kollektionen på ett naturligt sätt, säger Hampus Bernhoff som är creative director för Schnayderman’s.
Enligt Hampus försöker Schnayderman’s med alla sina kollektioner att göra något som inte bara handlar om det estetiska utan som känns meningsfulla. Att söka sig till unika personligheter och outsiderkonstnärer för inspiration är till exempel en möjlighet att sätta skapandet i centrum, snarare än resultatet.
Att designa en kollektion under en pandemi har sina utmaningar, men Hampus tycker även att det är mycket som har varit positivt.
– Man blir mer eftertänksam, jobbar mer fokuserat för att inte slösa resurser och renodlar på ett skarpare sätt vad det är man vill förmedla med kollektionen, säger han.
De deltar alltså för första gången på en modevecka, men Hampus upplever att digitaliseringen har en demokratiserande effekt både för kunderna och för dem som varumärke.
– Även om vi har en betydligt mindre budget än de stora varumärkena så blir skillnaden mellan våra förutsättningar att synas mindre samt att nästan alla kan ta del av materialet direkt.
Samtidigt påpekar han att den stora utmaningen för Schnayderman’s är att förmedla klädernas speciella handkänsla och kvaliteter, något som man inte kan uppleva genom en skärm.
Ur kollektionen har han en särskild förkärlek för de printade viskosskjortorna där motivet kommer från en tavla (ett porträtt av en dam) som Hampus hittade i en container när han bodde i Los Angeles.
– Känslan är väldigt naiv och hon har ett lite mystiskt uttryck. Hon har hängt på min vägg i många år och har nu fått en fin plats i kollektionen.
Han slår även ett slag för kollektionens mohairtröjor som tillverkas i en liten familjeägd fabrik i Italien och som han bedyrar är ”fantastiska i passform, färg och kvalitet och har en lång livslängd”.
För att modebranschen ska kunna vara mer relevant i människors liv framöver tror Hampus att det blir allt viktigare att varumärken står för något.
– Jag kan känna att avsaknaden av värdegrund har urvattnat modevärlden. Det kan lätt kännas lite platt och finns det verkligen ett nyhetsvärde i att se ytterligare kollektioner som varit inspirerade av t.ex. punk, street eller preppy? undrar Hampus.
– För mig är det oerhört viktigt att en bärare av Schnayderman’s också känner en stolthet i vad det representerar att ha på sig dessa plagg. Således kommer det fortsatt att vara viktigt för oss att knyta an till en meningsfullhet i allt vi gör och göra folk uppmärksamma på frågeställningar och ämnen som berör, utöver att göra fantastiska kläder. Med det sagt är det inte modets uppgift att ändra på samhället, men det ett viktigt instrument för att belysa de saker vi vill förändra.