DLMTN är ett nytt smyckesvarumärke som vill utmana vad vi tänker på när vi tänker på skandinavisk design. Paula Halldin och Thea Moen Aars, hjärnorna bakom DLMTN, lanserar därför märket med en earcuff snarare än ett mer traditionellt örhänge.
Hej Paula, med-grundare av smyckesvarumärket DLMTN! Vad har namnet för ursprung?
– DLMTN är en förkortning av Dalmatian och är helt enkelt en hommage till den eleganta, självständiga och fashionabla hundrasen med samma namn. Jag heter dessutom Dalmatin i mellannamn, så namnet kom naturligt.
Känns det överväldigande att starta ett smyckesvarumärke i en tid då antalet smyckesdesigners kan verka bottenlöst?
– Vi ser nya smyckesvarumärken poppa upp precis överallt, men många känns väldigt lika varandra. Vi försöker hålla oss borta från den design vi är vana vid att se här i Skandinavien, och har därför valt att låta vår logga vara central i allt vi gör. Vi ser oss mer som ett modevarumärke, eller ännu hellre ett community, än ett smyckesvarumärke.
Vad får DLMTN att sticka ut från mängden?
– Definitivt vår design. Vi vill vara med och sätta ribban för hur smycken ska bäras i framtiden och har en vision om att skapa smycken som vi inte alltid är vana vid att bära idag.
Vem skulle ni helst se med ett DLMTN-smycke?
– Vi har från dag ett skojat om att vi en dag ska se Lady Gaga i våra smycken. Det är lite av en benchmark tror jag, så vi får se om det blir verklighet en dag.
Till vilket tillfälle är ert första smycke, 8gon earcuff, det mest självklara valet?
– För oss är 8gon earcuff ett sånt smycke som förvandlar en hel look och det funkar varje gång. Känner man sig lite basic en dag så gör 8gon jobbet.
När kan man köpa era smycken?
– I slutet på sommaren kommer ni kunna köpa våra smycken på dlmtn.com och kort därefter lanserar vi även vårt andra. Följ oss gärna på Instagram för att hålla koll på nyheter och släpp.
Fotografi Olivia Huerta