Hackers, The Matrix, Blade runner eller Existenz är några filmer från förr med betoning på just kod, dataspel, hål och hackers. Så sedan cirka 99, när dessa filmer började dyka upp på vita duken, har människan varit skraj för dataintrång och AI. En rad modeskapare som Alexander McQueen för sitt eget modehus, Givenchy, John Galliano för Dior, Iris van Herpen och Hussein Chalayan har gjort kollektioner kodade med referenser från hackerkulturen – och nu senast Demna Gvasalia med Baleniagas vårkampanj.
Idag räknas cyberattacker, efter naturkatastrofer och extremväder, som det största hotet mot mänskligheten inom de närmaste fem åren. Cyberattacker och databasstölder har nämligen letat sig in på World Economic Forums rapport över de största farorna mot samhället i Global risk report 2018. Ett flertal attacker under förra året gjorde det tydligt att modebranschen är extra utsatt för dessa hot. Företag som nätjätten Amazon och Adidas till varuhusen Saks Fifth Avenue, Bloomingdale’s och Macy’s har alla stått som måltavla för en rad olika hackerattacker.
Att Balenciagas vårkampanj behandlar detta och ser ut som en trailer till The Matrix är inte helt oväntat. Det är inte heller en hemlighet att Demna Gvasalia både med sitt egna märke Vetements och modehuset Balenciaga romantiserar computer culture. Med hjälp av Jon Rafman har Gvasalia skapat en kampanj med low-fi Hackers möter Matrix-vibe. Den två minuter långa filmen, (starring både svenska Ursula Wångander och Elsa Sjökvist) kommer med amatörmässiga specialeffekter och fan-made replikor från just filmklassikern The Matrix.
Detta fick oss att fundera över fler modekampanjer som behandlat cyberattacker, det tredje största hotet mot mänskligheten.
Balenciagas The Matrix
Balmains Femte elementet med självaste sci-fi-filmstjärnan Milla Jovovich
Iris Van Herpen vår/sommar 2013-kampanj med Grimes
New York-baserade märket Sektors hi-tech-kampanj
Alexander McQueen för Givenchy med modellen Colette Pechekhonova
Nicolas Ghesquières futuristiska Final fantasy-kampanj för Louis Vuitton
Thierry Muglers kampanj starring modellerna Olga Pantushenkova and Violeta Sanchez