Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

ThE BeSt HaCkiNg & CoMpUTeR FaShIoN CaMpAiGnS

Enligt oss och internet.

Mode

Publicerat 21 februari 2019

Fotografi från Thierry Mugler.

Hackers, The Matrix, Blade runner eller Existenz är några filmer från förr med betoning på just kod, dataspel, hål och hackers. Så sedan cirka 99, när dessa filmer började dyka upp på vita duken, har människan varit skraj för dataintrång och AI. En rad modeskapare som Alexander McQueen för sitt eget modehus, Givenchy, John Galliano för Dior, Iris van Herpen och Hussein Chalayan har gjort kollektioner kodade med referenser från hackerkulturen – och nu senast Demna Gvasalia med Baleniagas vårkampanj.

Idag räknas cyberattacker, efter naturkatastrofer och extremväder, som det största hotet mot mänskligheten inom de närmaste fem åren. Cyberattacker och databasstölder har nämligen letat sig in på World Economic Forums rapport över de största farorna mot samhället i Global risk report 2018. Ett flertal attacker under förra året gjorde det tydligt att modebranschen är extra utsatt för dessa hot. Företag som nätjätten Amazon och Adidas till varuhusen Saks Fifth Avenue, Bloomingdale’s och Macy’s har alla stått som måltavla för en rad olika hackerattacker.

Att Balenciagas vårkampanj behandlar detta och ser ut som en trailer till The Matrix är inte helt oväntat. Det är inte heller en hemlighet att Demna Gvasalia både med sitt egna märke Vetements och modehuset Balenciaga romantiserar computer culture. Med hjälp av Jon Rafman har Gvasalia skapat en kampanj med low-fi Hackers möter Matrix-vibe. Den två minuter långa filmen, (starring både svenska Ursula Wångander och Elsa Sjökvist) kommer med amatörmässiga specialeffekter och fan-made replikor från just filmklassikern The Matrix.

Detta fick oss att fundera över fler modekampanjer som behandlat cyberattacker, det tredje största hotet mot mänskligheten.

Balenciagas The Matrix

 

 

 

 

Balmains Femte elementet med självaste sci-fi-filmstjärnan Milla Jovovich

 

 

Iris Van Herpen vår/sommar 2013-kampanj med Grimes

 

 

 

New York-baserade märket Sektors hi-tech-kampanj

 

 

Alexander McQueen för Givenchy med modellen Colette Pechekhonova

 

Nicolas Ghesquières futuristiska Final fantasy-kampanj för Louis Vuitton

 

 

 

 

Thierry Muglers kampanj starring modellerna Olga Pantushenkova and Violeta Sanchez

Fotografi från Thierry Mugler.

 

Taggar:

Balenciaga, computer culture, Demna Gvasalia, Dior, Elsa Sjökvist, Givenchy, Hacking, Hussein Chalayan, Iris Van Herpen, John Galliano, Thierry Mugler, Ursula Wångander, Vetements

Mer från Redaktionen

Mode

Live: Hermès A/W 2023

Se det franska modehusets herrvisning för nästa höst här, lördag 21 januari kl 15.

Bonbon, Mode

Something layered this way comes

Soft power.

Fotografi Oskar Gyllenswärd

Mode Ulrika Lindqvist

Bonbon, Mode

Because I’m big time

Maximal minimal impact.

Fotografi Felicia Masalla

Musik

För alla som bara kör på och stänger av

Martin Luuk

Martin Luuks nya låt handlar om en människa som sörjer den svenska modefotografen Robert Nettarp som avled hastigt 2002.

Bonbon, Mode

Going up the country

Out of office. Only call if it’s not important.

Fotografi Felix Swensson

Mode Anna Rosenbaum

Bonbon, Mode

Mega Mikaelas olyckligt kära medeltid

Mikaela Mårtensson startade Mega Mikaela förra året och hennes stickade slow fashion har fått många beundrare, inte minst på Instagram. Vi intervjuade henne om märkets höstkollektion.

Fotografi Ida Blom

Mode Katija Hirsch