I dagarna släppte Ikea den femte upplagan av Ikea Art Event, som går ut på att kända designprofiler får formge produkter som sedan säljs i limiterad upplaga i varuhuset. I år ville de bevisa att en matta kan vara konst, och lät därför åtta modeskapare och konstnärer designa varsin matta. Det var en imponerande skara de fick ihop, de två modeskaparna i gruppen var inga mindre än Virgil Abloh och Craig Green.
Virgil Ablohs orientaliska matta i svartvitt med texten ”KEEP OFF” skriven rakt över blev den matta som skapade mest hype, något som också är Off-White-grundaren och Louis Vuitton-designerns signum. En av de som drabbades av hypen var tidigare Paradise Hotel-deltagaren och melodifestival-profilen Samir Badran. Han lät en bulvan köa utanför varuhuset för att köpa en Abloh-matta till ett pris av 2 995 kronor. Senare samma dag försökte Samir kränga mattan för 10 000 kronor på Instagram Stories (vid snabb affär). Min kvalificerade gissning är att han lyckades sälja den på nolltid. Samma matta har just vält hela Ebay där den nu går loss på dryga 15 000 kronor.
Jag kan inte svara på om Ikea lyckades bevisa att en matta kan vara konst. Men de lyckades i alla fall bevisa det vi redan visste, att hype säljer. Och att hur gärna folk än vill ha produkter från sådana här samarbeten så gillar de ännu mer att sälja produkten vidare för fem gånger priset. En bieffekt är också att Virgil Abloh just fick massa framtida kunder från ett nytt, kanske något oväntat segment. Jag tänker på alla Samir Badrans följare på 14 år som nu fick upp ögonen för designern. För dem väcktes också drömmen att kanske någon gång i framtiden få råd att själva skicka en bulvan som får tillbringa en natt utomhus i ett Stockholm där det snöar i maj för att köpa en hypad produkt som de sedan kan sälja vidare till sina följare.
Craig Greens matta däremot, illustrerad med två papegojor, den är inte ens slutsåld i skrivande stund. Craig Green har en hel del att lära sig om hype ser jag.