Det är fredag idag. Förra fredagen var jag i Köpenhamn och såg skolungdomar strejka. Kids i dansk chic ”Ganni”-stil. En cool overall, en neonfärgad väska. En cigg i mungipan, en skylt i handen. Hade jag varit 15 år hade jag givetvis deltagit i skolstrejken. Ett barn som inte gärna skippar en lektion är lite som ett barn som inte har ett enda blåmärke. Något är hemskt fel. Skämt åsido, grejen är att i skolstrejken förenas plugghästen och den vanliga skolkaren i ett till synes gemensamt syfte.
I Stockholm har jag inte sett några ungdomar strejka, men det kan bero på att jag aldrig rör mig i city. Det jag däremot har sett är hur modebranschen för varje säsong tvingas bli ännu mer miljömedveten. Vi såg det under Stockholms senaste modevecka, innan den blev inställd ”pga klimathotet”. Vi har sett det under den senaste månadens modeveckor runt om i världen. Är det inte klimatkrisen som stått som inspiration till hela kollektionen så kan man i alla fall vara säker på att märket på något sätt redogör för vad de gör för miljön, hur spårbar just deras produktionskedja är eller hur ekologiska material just de använder. Gör de det inte självmant kommer en journalist troligtvis fråga dem vad de gör för miljön. Och om inte journalisterna gör sitt jobb kommer Instagram ta vid och ifrågasätta varför märket inte tar sitt ansvar för vår planet. Vi lever helt enkelt i en tid där det är väldigt knepigt att bedriva modevecka på ett försvarbart sätt.
Igår gick Ganni ut med att de tänker delta i dagens strejk. De stänger flera av sina butiker och kontor under ett par timmar för att visa att de stödjer manifestationen (men också såklart för att få en dos av den goodwill som kommer med att ställa sig bakom Greta). Igår valde även det svenska märket Asket, som sedan starten har arbetat med transparens och hållbarhet, att täcka en hel husvägg i Stockholm med budskapet ”Fuck Fast Fashion!”.
– Budskapet på väggmålningen är vågat, men frågan kräver också drastiska åtgärder. Det räcker inte med att snabbmodeindustrin gör kosmetiska åtgärder. Företagen behöver ändra hela sin affärsmodell och satsa på plagg av högre kvalitet, med långt längre livslängd och av sunt ursprung, säger Askets August Bard Bringéus.
Å ena sidan är det ju inte så att de märken som visar i Paris sysslar med snabbmode. Det är exklusiva, dyra plagg vi ser i visningarna. Men å andra sidan är det de som föder det snabba modet, trendväxlingarna och drömmarna om att skaffa nytt. Det du ser på catwalken idag, kommer säljas till lägre pris på Lindex imorgon. Att modebranschen äntligen har vaknat upp och så sakteliga börjat ta sitt ansvar är en bra sak. Men den stora problematiken i detta är hur konsumenten ska lyckas välja rätt och sålla bland alla budskap – vad som är äkta och vad som enbart är greenwashing. Det finns ingen gemensam märkning inom modeindustrin som talar om för oss att ett plagg är hållbart tillverkat, vi är beroende av att lita på branschens
egna löften.
I veckan gick LVMH:s vd, miljardären Bernard Arnault, ut med att han tycker att Gretas budskap är negativt och demoraliserande.
Vad man än tycker om det, får man faktiskt ge honom att hans uttalande präglades av ärlighet.