Ett ”modern office” 2019 innebär startups, macbooks och coworking-ställen snarare än fax-apparater, tippex och pärmar. Modern office är också titeln på modeplattformen Mr Porter och streetwear-märket Off-Whites senaste samarbete, en enorm kapselkollektion i 44 delar bestående av både accessoarer och klädesplagg, som släpps den först mot slutet av januari. Till detta har märkets grundare tillika herrmodedesigner på Louis Vuitton, Virgil Abloh, sökt inspiration i samtidens kontorsnissar, och mixat den traditionella kostymstilen med plagg som bär tydliga sportswear-referenser. Som Virgil beskriver det:
”The besuited business man and that young skater hanging out in the park on the Lower East Side. Those two worlds gracefully colliding into one.”
Precis som märkets namn skvallrar om vill Off-White som vanligt undersöka gråskalan mellan det som är svart och vitt. I detta fall syftar gråskalan till den pågående utvecklingen från det gamla till det nutida kontorsmodet. Den övergången reflekteras i att ulltyger, starka färger och ruggade material får möta sina motsatser i bomull, nedtonade kulörer och rena detaljer. Kollektionen som helhet finns att köpa på Mr Porter från och med den 21 januari. Virgil hintar:
”Modern Office harmonizes classic business attire with streetwear, making the collection its own special entity that the youth and older generations can both understand.”
Modeskapare: Virgil Abloh
Vem: Artistic director Louis Vuitton och creative director Off-White
Känd för: HYPE!
Plaggen passar bäst för: Prestation
Kund: Hoppas på Silicon valley
Modemantra: ”I’m not a designer”