Vi besparar er faktauppräkningarna och siffertabellerna. Det råder väl knappast någon tvekan om att olja sedan några år tillbaka är den världspolitiskt mest brännande aktuella frågan. Olja är överallt. Från krigen vi ser på nyheterna till maten vi beställer in på krogen. Olja är guds gåva till mänskligheten. Men använder vi den som vi vill stjäl vi jorden från våra barn. Så vi skyr oljan, men hungrar ändå efter den. En guilty pleasure omöjlig att motstå. Och omöjlig att ringa in.
För olja är krig i Irak men välstånd i Norge. Olja är övervikt i USA men överlevnad i Venezuela. För den svenska kvinnan är olja friheten att flyga; för den iranska är den grunden till förtryck.
Olja är inte bara världspolitik. Olja är konst också. En säsong fylld av spegelblanka ytor, nattsvart PVC, kolinramade ögon och djupa mineraltoner – är olja till och med mode.
Därför bad vi några av våra, och resten av världens, favoritkreatörer att börja fundera på ämnet olja. Vi bad dem inspireras, kritisera, hylla, associera och vända upp och ner på begrepp. Nu står vi här med syndigt mode, ett kollage som ställer vår tidsuppfattning på ända, en lista över världens 15 just nu hetaste oljemålare och mycket mycket mer.
Målet med att låta ett nummer av Bon handla om olja är inte att anklaga några nationer eller avslöja några skandaler. Målet är faktiskt inte ens att göra något bra för miljön. I stället vill vi använda populärkultur och kreativitet till att berika debatten. Till att säga något mer, och visa andra bilder, än det som hårda fakta och avslöjande reportage kan förmedla. Och att sätta igång andra tankar hos er som läser. Vi tror att det är så kreativt arbete fungerar som bäst.
Processen var alltså inte nödvändigtvis politisk. Men resultatet är självfallet politik.
Madelaine Levy
Bonredaktionen, september 2007