På 30-talet lanserade den surrealistiska designduon Elsa Schiaparelli x Salvador Dali sko-hatten och hummer-telefonen. 2018 gör Stephanie D’heygere ciggörhänget, skjortärmsväskan och korthållaren som även är halsband och fickspegel. Det dadaistiska uttrycket i hennes smycken, är inspirerat av konstnären Marcel Duchamp, men istället för att skapa helt oanvändbara nonsensprodukter är D’heygeres produkter multifunktionella. Grundidén är att ge ganska vanliga föremål nya funktioner i form av lyxiga accessoarer (allt tillverkas i Italien), och att lösa vardagsproblem.
Designerns bakgrund är inom lyxsektorn. Sedan sin examen i Antwerpen 2009 har hon arbetat som högt uppsatt smyckesdesigner på Maison Martin Margiela och Dior, vilket egentligen inte alls var meningen från början – hon utbildade sig nämligen sig till modedesigner. Med tiden kände hon att hon ville skapa något eget, mer personligt, och det var därför hon startade sitt eget märke. Debutkollektionen The flower shop visades upp under Paris modevecka i en blomsteraffär belägen i stadens blomsterdistrikt. En av nyckelprodukterna i kollektionen är ett örhänge med en liten cirkel i, där det går att fästa blommor. Sedlar eller cigaretter går också bra, om man tittar på märkets inspirationsbilder på Instagram. Örhänget blir alltså till en vas att variera innehållet i efter dagsform.
– Accessoarer är vanligtvis till för att dekorera en outfit. Nu kan du även dekorera dina accessoarer, säger Stephanie själv.
Modeskapare: Stephanie D’heygere (Så här uttalar du namnet)
Utbildning: Royal Academy of Fine Arts i Antwerpen
Kollektioner: The flower shop
Känd för: Har varit smyckeschef på Maison Martin Margiela och senior smyckesdesigner på Dior
Plaggen passar bäst för: All de gånger du velat ta med dig blommor från ett event
Kund: Troligtvis piffig
Modemantra: Vad kan det vara?
Social närvaro: @d_heygere