Först Paris Hilton för Yeezy Season 6, och nu Britney Spears för Kenzo. Det går bara att älska samtiden. Britney har genom två decennier hållit fast vid milleniumstilen med kortkorta klänningar, lårhöga stövlar och lågt skurna jeans. Men trägen vinner, som bekant. Nu frontar hon nämligen Kenzos senaste kampanj La Collection Memento N°2 som släpptes igår, och redan tokhyllas över internet.
Kollektionen bygger på ikoner, och förutom Britney medverkar även den ikoniska Vogue-fotografen Peter Lindbergh till kampanjen. Artisten är känd för att ha burit upp denim som ingen annan (Vi tänker på American Music Awards 2001 med Justin Timberlake) så att hon frontar en denimkollektion är långt i från ett sammanträffande. Utöver denim består Memento N°2 av magtröjor, blommönstrade dressar, kepsar och ryggsäckar som tydligt flörtar med den eviga tonåringen Britney. Plaggen går i starka färger och pryds av stora fickor och Kenzos klassiska tigerlogga. Märket tittar bakåt i arkiven, men också rakt mot en ljus framtid. Det som sticker ut mest men samtidigt känns helt och hållet naturligt i denna kontext är de höga, snörda denimbootsen som bärs upp till ett par trosor. Allt tycks som klippt och skuret för stjärnan. Eller som Britney själv kommenterar resultatet:
– Jag är otroligt nöjd över kampanjen. Kollektionen är så jag.