Unisex! Urban! Cowboy! Fiskare! Rave! Så beskriver märkets designer Max Schiller Eytys första, helt kompletta ready to wear – en unisexkollektion som de kallar Wet dreams. Denna våta dröm såg sitt ljus under herrmodeveckan i Paris, i en färgskala inspirerad av klassisk fiskarutrustning, med khaki och havsfärgad kamouflage. För att inte glömma blinkningen till Beys låt Halo, som har gett namn till ett par chunky sneakers i kollektionen.
Eytys började som bekant med just sneakers, en uppdatering av en deck shoe från amerikanska flottan. Modellen, som fick namnet Mother, syntes snart överallt. Sedan dess har de lagt till fler modeller och har även lanserat finskor, eller ”sartorial shoes” som de kallar dem. I mixen har de med tiden byggt på med väskor, jeans, tröjor och nu senast även krämen Purple velvet midnight special body lotion med svenska hudvårdsmärket Björk and Berries. Ingen kan helt enkelt ha missat alla deras kreativa samarbeten. För att nämna några: den sydafrikanska konstnären Esther Mahlangu, israeliska fotografen Dafy Hagai, skådespelaren Michael Madsen, modemagasinet Buffalo Zine, syskonen Lejonhjärta, ukrainska konstnären Sasha Kurmaz, Tom of Finland och nu även H&M. Idag släpps nämligen samarbetet med modegiganten, en kollektion som består av märkets mest älskade plagg: accessoarer, sneakers (även skon Mother), jeans, t-shirts och jackor. Rätt och slätt en sammanfattning av det som är Eytys DNA.
Enligt Bons intervju från 2017 uttryckte grundarna Max Schiller och Jonathan Hirschfeld inget intresse av att skapa en komplett kollektion. Men exakt just det har de nu alltså gjort. Deras höst/vinter 2019 talar sitt tydliga språk, de vek sig (inte oss emot). Däremot har de inte gett upp på samarbetsfronten. Till exempel är täckjackorna skapade tillsammans med 80-talsdesignern Michiko Koshino.
”Det känns fantastiskt att få se alla Eytys designelement tillsammans för första gången någonsin i en komplett kollektion. Den mångsidiga kollektionen tar dig direkt från fisket till ravefesten, och de uppblåsbara ytterplaggen från Michiko Koshino-samarbetet håller dig flytande hela vägen”, berättar Schiller i ett uttalade om deras debutkollektion.
Modeskapare: Eytys
Vem: Max Schiller och Jonathan Hirschfeld
Känd för: The Mother of Dojan
Plaggen passar bäst för: Stimmiga ställen, på land eller till sjöss
Kund: Till exempel Kristofer Andersson när han byter fiske mot skogsrave eller tvärtom
Modemantra: ”Det flyter på”