Stockholm har på senare år sett konsekvenserna av en åtstramad attityd gentemot stadens klubbscen. Detta har lett till en ängslighet som begränsar utbudet samtidigt som de befintliga klubbarna inte vågar ta risker. Trots denna motvind genomsyras ändå scenen av lokal ambition som påminner Stockholms dansgolv om att de är värda sin existens.
DJ Clea (Clea Herlöfsson) och Parallax Deep (Maya Lourenço) är två Stockholmsbaserade dj:s som båda är aktuella med nytt material lagom till det dansanta säsongsskiftet. Den 26 maj är de dessutom bokade att spela varsitt set på den elektroniska klubbfestivalen Department, ett initiativ som för andra året i rad ämnar att lyfta både lokala och utländska musiktalanger under 14 timmar i Slakthusområdet.
Ni är båda aktuella med ny musik. Hur upplevde ni den processen?
Maya Som med allt konstnärligt arbete så är det en process som är lite blandad. Ena dagen är man full av kreativitet och vet exakt hur man vill ha det och har världens flow, medan man en annan dag vill man radera allt, sälja syntharna och aldrig göra musik igen.
Clea, du släpper din debut-EP snart.
Clea Det känns mest väldigt roligt och lustfyllt, men det är klart att jag tvivlar med regelbundna mellanrum. Tvivlet är en viktig del av processen som måste få finnas där och verkar finnas hos alla skapande personer, så man ska inte vara rädd för det. Jag gör musik främst för att det känns tillfredsställande för mig.
Hur förbereder ni er inför ett gig?
Maya Jag brukar skapa nån slags grovsortering av skivor och sen söker jag igenom Discogs och Youtube för inspiration och skivköp.
Clea Nyckeln är att rensa. Många dj:s tar med sig massa låtar som de bara gillar så där och som används som utfyllnad. Jag ser inte poängen med det, det blir ju inte lika kul att spela då. Jag har bara med mig låtar som får mig att känna något. Så tänker jag även när jag gör egen musik. Det måste hända något i mig, annars får det vara. Det kräver mer jobb, men det är värt det i slutändan.
Ni är båda från Stockholm, hur är det att spela här?
Clea Jag har ju precis börjat spela i andra länder än Sverige, så Stockholm känns fortfarande mest tryggt. När jag spelade i Hong Kong var det två olika personer som kom fram och sa ”you got that Swedish sound”. Jag sa ”thank you?” för jag vet inte riktigt vad det innebär, haha. Jag antar att jag spelar Stockholm och att Stockholm spelar mig!
Maya Jag är alltid mer nervös för klubbspelningar i Stockholm när jag vet att många vänner kommer. Det är lite mer press, men det är bra för då får jag utvecklas också.
Hur tycker ni Stockholm är som klubbstad?
Maya Jag hittar alltid nåt kul att göra i denna stad, även om jag ibland tycker det finns lite för få alternativ. Det blir vad man gör det till och är man med rätt crowd så brukar det alltid sluta bra. Det som händer efter 05 brukar vara bäst.
Clea Efter en mörk period av nedstängningar och en diskriminering mot scenen från polisens håll börjar den återhämta sig något. Nystartade Klara Radio är ett exempel på ett trevligt tillägg till scenen. Men det finns fortfarande för många regelverk som står i vägen för ett levande klubbliv.
Det är svårt för arrangörerna att bygga en kontinuitet när de inte får tillit från myndigheter. Fester och klubbar kommer och går och många duktiga svenska dj:s vänder sig istället utomlands. Jag hade också önskat en större bredd av genrer på klubbarna i Stockholm, det är deep house eller techno vart man än går. Det är nog också en effekt av att arrangörerna jobbar i motvind och därför inte har råd att ta risker.
Till vilken grad påverkar publikens engagemang er under en spelning?
Clea Att spela musik för människor är kommunikation. Mitt låtval ger en reaktion hos publiken som i sin tur avgör nästa låtval och det är en väldigt fin förbindelse som inte går att ta på. Men det är också mitt jobb att leda in publiken på vägar de inte varit på förut. Min enda regel är att jag aldrig spelar något jag inte själv gillar!
Maya Det påverkar allt jag gör, publiken är min energi. Jag är otroligt beroende av deras respons för att spela så bra som möjligt.
Vem (utöver er själva) bör en inte missa på Department Episod 2?
Maya Anna Kohlin och Todd Terje.
Clea Kornél Kovács!
Department Episod 2 äger rum den 26 maj på Slakthusområdet. Läs mer om den elektroniska klubbfestivalen här.