Enligt dem själva är Mr Kingfisher en ”in-house art-house-agentur” som börjat skapa sin egen merchandise. Sedan tidigare säljer de muggar och tangatrosor dekorerade med fisk-loggan, och företaget Mr Kingfisher media sysslar även med bildproduktion. Det gemensamma för allt de skapar är det visuella språket – de drar 90-talets internetestetik i millennialtappning till sin spets. Allt Mr Kingfisher gör och publicerar på sitt Instagramkonto andas meta (vilket matchar både namnet och loggan alldeles för bra för att vara en slump). Deras följare i sociala medier har också tagit till sig estetiken och postar egna bilder i samma manér. Något märket tar på största allvar är dock hållbarhet och medvetenhet. Målgruppen är människor som är eller känner sig unga, och som söker tidlösa och moderna plagg för den miljömedvetna jetsettern.
Nu lanserar de sin badkollektion, fotograferad av Lars Brønseth vid Brightons kust. Mr Kingfisher swimwear vår/sommar 2018 består av badkläder, handdukar och fiskehatten I love Finland, allt strösslat med den egna loggan i olika färgkombinationer. Kollektionen kompletteras dessutom med Super special goth edition, bestående av badplagg som går i samma mönster, fast i svartvitt. Märkets chefsdesigner, Mr Kingfisher själv, beskriver sitt arbete med kollektionen så här:
– Bra design handlar om att ställa de rätta frågorna. Så jag frågade mig själv: hur skapar jag plagg med en tydlig in-house art-house look?
Och här är resultatet.
Modeskapare: Mr Kingfisher
Kollektioner: Mr Kingfisher swimwear vår/sommar 2018 med tillhörande Super special goth edition
Känd för: Metahumor
Plaggen passar bäst för: Strandrave
Kund: Alla som nappar
Modemantra: Att förmedla en tydlig in-house art-house-känsla
Social närvaro: @mrkingfishermedia