Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Mr Kingfisher fiskar efter meta-trender i Brighton

Märket som skapar sin egen merch är aktuella med en badkollektion som tar ett fast grepp om samtidens estetik.

Fotografi Lars Brønseth

Veckans märke

Bon synar modevärlden i sömmarna på jakt efter veckans mest intressanta kollektioner.

Publicerat 23 juli 2018

Fotografi Lars Brønseth för Mr. Kingfisher.

Enligt dem själva är Mr Kingfisher en ”in-house art-house-agentur” som börjat skapa sin egen merchandise. Sedan tidigare säljer de muggar och tangatrosor dekorerade med fisk-loggan, och företaget Mr Kingfisher media sysslar även med bildproduktion. Det gemensamma för allt de skapar är det visuella språket – de drar 90-talets internetestetik i millennialtappning till sin spets. Allt Mr Kingfisher gör och publicerar på sitt Instagramkonto andas meta (vilket matchar både namnet och loggan alldeles för bra för att vara en slump). Deras följare i sociala medier har också tagit till sig estetiken och postar egna bilder i samma manér. Något märket tar på största allvar är dock hållbarhet och medvetenhet. Målgruppen är människor som är eller känner sig unga, och som söker tidlösa och moderna plagg för den miljömedvetna jetsettern.

Nu lanserar de sin badkollektion, fotograferad av Lars Brønseth vid Brightons kust. Mr Kingfisher swimwear vår/sommar 2018 består av badkläder, handdukar och fiskehatten I love Finland, allt strösslat med den egna loggan i olika färgkombinationer. Kollektionen kompletteras dessutom med Super special goth edition, bestående av badplagg som går i samma mönster, fast i svartvitt. Märkets chefsdesigner, Mr Kingfisher själv, beskriver sitt arbete med kollektionen så här:

– Bra design handlar om att ställa de rätta frågorna. Så jag frågade mig själv: hur skapar jag plagg med en tydlig in-house art-house look?

Och här är resultatet.

Modeskapare: Mr Kingfisher
Kollektioner: Mr Kingfisher swimwear vår/sommar 2018 med tillhörande Super special goth edition
Känd för: Metahumor
Plaggen passar bäst för: Strandrave
Kund: Alla som nappar
Modemantra: Att förmedla en tydlig in-house art-house-känsla
Social närvaro: @mrkingfishermedia

Taggar:

Brighton, meta, Mr Kingfisher

Mer från Redaktionen

Mode

Live: Hermès A/W 2023

Se det franska modehusets herrvisning för nästa höst här, lördag 21 januari kl 15.

Bonbon, Mode

Something layered this way comes

Soft power.

Fotografi Oskar Gyllenswärd

Mode Ulrika Lindqvist

Bonbon, Mode

Because I’m big time

Maximal minimal impact.

Fotografi Felicia Masalla

Musik

För alla som bara kör på och stänger av

Martin Luuk

Martin Luuks nya låt handlar om en människa som sörjer den svenska modefotografen Robert Nettarp som avled hastigt 2002.

Bonbon, Mode

Going up the country

Out of office. Only call if it’s not important.

Fotografi Felix Swensson

Mode Anna Rosenbaum

Bonbon, Mode

Mega Mikaelas olyckligt kära medeltid

Mikaela Mårtensson startade Mega Mikaela förra året och hennes stickade slow fashion har fått många beundrare, inte minst på Instagram. Vi intervjuade henne om märkets höstkollektion.

Fotografi Ida Blom

Mode Katija Hirsch