Sex och teknologi är ett ständigt nyförälskat par. Sex har alltid legat i teknologins framkant: påskyndat teknologiska innovationer och snabbt omfamnat nya format. Från tryckpressarnas erotiska tryck till 1700-talets sensuella romaner; från 1800-talets nakenfotografier till förra seklets första sexfilmer; från telefonsex till videoporr till Internet; och vidare till datorspel och cyberleksaker.
Samtidigt har utvecklingen förändrat våra sexliv. Under 1900-talets andra hälft har vi effektivt kunnat skilja sex från dess biologiska syfte, barnafödande. Aborter, p-piller, dagen efter-piller och kondomer är innovationer som renodlat sex till ett ämne för njutning.
Med dejtingsajter, Internet-porr och mobiltelefoni har teknologin fortsatt förändra förutsättningarna för våra sexuella relationer. Undersökningar har till exempel visat att personer som skickar SMS har fler tillfälliga sexuella relationer än andra.
Internet står i sig för den största enskilda förändringen. På Internet är ingen ensam om sin perversion, utan en bland tusentals likasinnade. Med hundratusentals forum och 375 miljoner sexsidor finns det plats för allt och alla. Sex har både breddats och fördjupats.
***
I framtiden kommer sex att vara högteknologiskt, säkert och – enligt vissa – bättre än den fysiska variant vi känner till idag. Stora förändringar är på gång.
– De två viktigaste utvecklingsleden för teknologins inflytande på sex pågår redan, säger James Hughes, doktor i sociologi och bioetik vid Trinity College, Hartford USA. För det första separeras sex från fysisk kontakt, som på Internet och i [online-]spel som Second Life. För det andra utvecklar vi möjligheten till full kontroll över våra sexuella känslor.
Hughes har skrivit mycket om ämnet sex och teknologi och säger att nästa fas är en sammankoppling mellan virtuella världar som Second Life och den riktiga världen.
– Ända sedan de första erotiska grottmålningarna har sex virtualiserats. Nu står vi inför steget att koppla upp oss mot denna virtualisering.
***
Vitualieringen kommer att ske på en rad områden. Viktigast blir:
Teledildonics (trådlösa dildos och andra sexleksaker med uppkoppling).
Tactile Communications (elektronisk tolkning och överföring av mänsklig beröring och
känslor).
Telenärvaro (styrning av en mekanisk värdkropp på distans).
Sexrobotar (avancerade människolika robotar).
***
Ett virtuellt uppvaknande
Jag landar precis framför Xcites stora varuhus, ett glaspalats uppe på en kulle. Den syntetiska solens första strålar kämpar sig upp i horisonten. Trots den tidiga timman är det öppet, här är det tydligen alltid öppet. Så fort jag sätter min fot på entréns välpolerade marmorgolv blir jag attackerad av en flicka i vågad outfit.
– Kan jag hjälpa till med något, sir?
– Kanske, svarar jag lite tveksamt och får syn på en stor tavla med en ung man med uppspärrade ögon och mun-gag.
– Vill du byta kön? Vi har alla sorter, sir. Kvinnliga, manliga, drakar, orcher, alver, varulvar. Vi har penisar: snurrande, självlysande, talande, piercade, enorma, minimala, i vilken färg du vill ha. Vi har piskor, bröstvårtor, sexställningar, läder, latex, ringar, kedjor, stavar och svansar. Allt från 300 dollar, sir.
– Ehh, tack. Jag tror jag tittar runt lite själv, säger jag och vandrar in i ännu ett av online-spelet Second Lifes stora köpcentrum tillägnat de ”lägre drifterna”.
***
Att ge sig in i Second Lifes värld av sex är lika skrämmande som underbart. Här finns inga konventioner, inga regler och ingen anständighet alls. Man får vara beredd på att möta allt, och då menar jag allt. Från en romantisk sensuell picknick på en varm sandstrand till en medeltida grupporgie i ett gotiskt slott där ångorna klibbar på mosaikfönstren. Second Life kan liknas vid en Edens lustgård. En ny värld där allt är möjligt – och allt är tillåtet.
”Om två människor spelar mot varandra, så kommer de förr eller senare börja flörta” har den kända spelutvecklaren Brenda Brathwaite sagt. Det är precis det som hände i Second Life. Virtuellt sex uppstod när utvecklarna gav spelarna möjligheten att själva skapa sin virtuella värld med hjälp av öppen källkod.
***
Fram till nu har cybersex mest varit en science fictionfantasi där människor haft sublima möten i svävande virtuella världar, där våra hjärnor varit sammankopplade och sexiga androider dansat fram som långbenta femmes fatales.
Alla dessa fantasier har hittills i verkligheten bara resulterat i några pixliga dataspel där sex kan liknas vid två legobitar som gnuggar sig mot varandra. Och hemmagjorda cyberleksaker som varit ungefär lika säkra som att gnida sig mot ett vägguttag. Men med Second Lifes märkliga värld av sex håller det på att förändras. Från att ha varit en pixlig gegga har det virtuella sexet utvecklats till en interaktiv avancerad lek som blandar telefonsex, chat, animationer, spel och film.
***
När jag ser henne står hon och spanar in en leopardkropp. Jenevieve Bikcin är ovanligt snygg för att vara avatar. Hon har inte överdrivna former, manga-drag eller grönt hår som så många andra ”sexiga” avatarer. Hon är bara snygg.
– Sex är bland det roligaste du kan göra i Second Life, men det är inte allt, säger hon. Om du ska ha sex är det viktigt att du är utrustad, jag menar att du har alla organ och så.
Jag tittar ner på min avatarkropp som är gänglig och blek – och lika könslös som Kalle Anka. På en stor skärm vid sidan av oss gör de reklam för Second Lifes ”snyggaste manliga kropp”. Den är dyr. En annan skylt gör reklam för ”comic cock”. En penis som skrattar och berättar skämt. Den är svindyr.
– Kom, säger Jenevieve och vi lämnar Xcites bisarra varuhus.
Man skulle kunna avfärda Second Lifes virtuella sex som en manlig speldesigners flottiga fantasi, men det vore att underskatta fenomenet. Könsfördelningen i spelet är jämn – och det finns inget som tyder på att kvinnor skulle ägna sig mindre åt virtuellt sex. Sex i Second Life är knappast heller heteronormativt eller konventionellt. Det är experimentellt. De samkönade partnerskapen är fler, och många testar helt enkelt att komma ut i spelet. Ålderslekar, olika sexuella nischer och fantasier som hör hemma i en Disneyfilm med manus av Markis de Sade är vanliga. Second Life är en plats för förbjudna lustar.
Porrindustrin har inte varit sen att plocka upp fenomenet. Nyligen lanserades två virtuella sexparadis i form av onlinespel signerade porrindustrin, Red Light Center och Naughty America. Det senare är ett mellanting mellan spel och dejtingsajt. efter att man har haft lite kliniskt perfekt cybersex så kan man träffas på riktigt och försöka återupprepa prestationen. I marknadsföringen framhäver företagen bakom spelen säkerhetsaspekten: ”Riktigt sex är farligt – virtuellt sex är säkert”. James Hughes tror att säkerhet är något som kommer att lyftas fram som det virtuella sexets stora fördel.
– Ingen risk för könssjukdomar, graviditet eller våldtäkt. Det är bekvämare och det är mer troligt att det blir precis som du vill ha det. Och dina partners kan vara vem eller vad som helst.
***
Jenevieve teleporterar mig till Nymphos Paradise. Det är ett ganska märkligt ställe. Ovanför oss svävar ett gigantiskt blått cocktailglas där några avatarer nakenbadar. Vi flyger upp på ett hustak i närheten. En liten fontän porlar, i mitten står ett vitmålat lusthus, och några blommande buskar gör att det ser riktigt trevligt ut. Jenevieve leder mig till en liten rosa stuga nere i hörnet som jag inte lagt märke till. Den är inte större än en lekstuga och vita broderade gardiner hänger i fönstren. Jenevieve vänder sig om, ser på mig och ger mig en röd luva.
– What…?, hinner jag säga innan jag ser skylten som hänger ovanför dörren. Där står det med sirliga bokstäver ”Little Red Riding Hood”. Jag börjar förstå vart det här är på väg och säger till Jenevieve att jag inte riktigt är redo. Jag saknar utrustning. Jag har inget kön. Hon ser på mig och ger mig en liten brun låda. Jag öppnar den. Det är inte riktigt vad jag förväntade mig. Men ett kön är ett kön. Bättre än inget. Jag sätter fast det på sin rätta plats och sveper den röda kappan om axlarna. Jenevieve kuttrar.
Bakom de broderade gardinerna ser jag en varg grina mot mig i en oljemålning samtidigt som Jenevieve börjar genomgå ungefär samma förvandling som Hulken. Ett fasansfullt stort virtuellt organ växer fram mellan hennes ben.
– Är det Xcites varulvsvariant? undrar jag lite blygsamt.
Sex i Second Life är kanske skruvat, men som fenomen är det ett viktigt steg bort från Internets passiva konsumerande av sex till ett aktivt, kreativt och fantasifullt sexuellt möte mellan människor. I en snar framtid rymmer det också steg som på allvar kan göra virtuellt sex till, ja, mer än just virtuellt. Mötet mellan virtuella interaktiva världar och teknik kan tillföra det som är det virtuella sexets största brist: mänsklig beröring.
Den sensuella teknologin
”Våra maskiner kommer att bli mer lika oss, och vi kommer att bli mer lika våra maskiner.” skrev Rodney Brooks, forskare vid MIT i sin bok Flesh and Machines. Just nu talas det mycket om teknikens intrång i våra kroppar. Inte minst vad gäller sex. Implantat, proteser, och inte minst mediciner som den lustskapande Bremelanotide kommer inom en snar framtid kunna både skapa och kontrollera vår sexualitet.
Mer sällan analyseras vårt intrång i tekniken. Men teknologi för att elektroniskt överföra känslor och mänsklig beröring är under snabb utveckling.
Enklaste sättet att förstå det som händer är att tänka sig att våra kroppar inte är fysiskt isolerade.
Vi läcker, utstrålar och avsöndrar hela tiden dofter, partiklar, värme och andra signaler som direkt eller indirekt berättar om hur vi mår och vad vi känner. Tekniken runt omkring oss kommer att kunna läsa av dessa signaler och reagera på dem.
Teknologin kommer att bli hyperkänslig och den kommer att integreras i allt från robotar till sexleksaker som teledildonics – som överför långt mer än just bra vibrationer. Tekniken kommer även att integreras i mekaniska kopior av oss själva för så kallat telenärvaro – möjligheten att styra en värdkropp på distans.
Mot en syntetisk sol
Den snabba utvecklingen av virtuella världar, teknologi och medicinsk forskning kommer inom vår livslängd förmodligen att påverka oss, vårt samhälle och vår sexualitet oerhört. Under sextiotalet blev p-pillrets sociala effekter enorma. De nya sexdrogerna kommer säkerligen att få lika stor effekt när de lanseras. Även separationen mellan fysiskt och virtuellt kommer förändra oss.
– Många människor är rädda för att virtuellt sex och pornografi reducerar längtan, lust och respekt för riktigt sex. Jag tycker det är överdrivet, det är individuellt. Många kommer fortfarande att föredra kroppsligt sex, säger James Hughes.
Men han tillägger att fysiskt sex inte kommer att fortsätta vara bättre än virtuellt.
– När vi inom 20, kanske 30, år fullt ut kan koppla samman våra hjärnor så kommer kroppsligt sex förmodligen te sig lika intimt som handskakning. Något man gör för motionen med löst bekanta. Riktigt intim virtualitet kommer vi nog att spara till några få, som de flesta gör med sex idag.
***
Kombinationen av virtuella världar, känslig teknologi och kemisk kontroll av vår lust kommer även ge oss nya dilemman.
– Jag tror att vi eventuellt kommer att kunna stimulera specifika delar av hjärnan som styr vår lust, våra val av partner och vår erfarenhet. Till exempel så skulle man kunna stänga av sexuell attraktion till barn och sätta igång samma känslor för vuxna. Vi kommer att kunna göra homosexuella till heterosexuella och heterosexuella till homosexuella, och allt däremellan.
Men enligt James Hughes behöver framtiden inte nödvändigtvis bli ett experimentellt digitalt swingerparty.
– Precis som vi idag har äktenskapsförord om äganderätt kommer vi att ha kontrakt som låser vår kärlek och lust till en partner, i varje fall för en specifik period. Det kommer förmodligen vara lättare att vara trogen i framtiden.
Det finns dock risker med utvecklingen. Den är inte bara en väg mot säkrare, renare och bättre virtuellt sex. Lägre födelsetal och sexmissbruk är två naturliga konsekvenser. Och det svåraste är att förbli ett sexuellt liberalt samhälle i den processen.
Religioner, ideologier och olika samhällen har i alla tider försökt kontrollera människans sexualitet. När teknologin ger oss större frihet att göra, bli och njuta av vad vi vill, kan även samma teknologi användas till att begränsa friheten. Konservativa, religiösa fanatiker och auktoritära samhällen kommer att ”bota” homosexuella och tvinga människor till kemisk monogami mot deras vilja.
– Just nu pågår kampen mot dem som vill begränsa sex i virtuella världar, säger Hughes. En sådan begränsning i USA är The Family Entertainment Protection Act som bland andra Hillary Clinton stod bakom och som ska censurera sex i datorspel hårdare.
***
Jenevieve är borta. Jag står något omtöcknad i den rosa stugan. En för liten rödluvandräkt stretchar mot min överkropp och jag tänker att vissa saker som händer i Second Life bör stanna i Second Life. Jag kastar mig upp i luften och flyger mot en vacker syntetisk sol. Jag skäms lite – men är också lite stolt.
***
Sex och teknologi
Stenåldern–2000
Stenåldern
I Tyskland har arkeologer funnit världens äldsta dildo, en 28 000 år gammal naturtrogen variant i sten.
25 000 år sedan
Någon karvar ut en liten staty med ovanligt kurviga former. Långt senare får den namnetVenus från Vendelsdorf.
12 000 år sedan
I en grav från Han-dynastin i Kina har man funnit sju vackert gjutna bronsdildos.
1450
Så snart Gutenberg uppfunnit boktryckarkonsten börjar erotisk litteratur spridas.
1838
De första stereoskopen med nakenbilder erbjuder ”franska” poser för en anständig summa.
1841
n Så snart William Fox Talbot tagit patent på kallotypi, en metod för att framställa flera kopior av samma fotografi, börjar erotiska fotografier florera i samhällets alla klasser.
Det viktorianska England
Läkare ordinerar orgasm som bot mot hysteri, och tar en ny liten ”apparat” till hjälp.
1869
Amerikanen George Taylor uppfinner den första, ångdrivna, vibratorn – naturligvis enbart i ”medicinskt” syfte.
Sekelskiftet 1900
De första sexfilmerna. Tyska klassikern Am Abend släpps redan 1910. USA kontrar 1915 med A Free Ride (om en man med en T-Ford som plockar upp två liftande kvinnor).
Det glada tjugotalet
Vibratorn blir elektrisk och slår igenom samtidigt som brödrosten, symaskinen, fläkten och tekannan.
1930-tal
Telefonen blir vanlig – och med den telefonsexet. I Japan och Nazityskland kommer i samma veva de första massproducerade sexdockorna. Projektet Model Borghild ämnade tillfredsställa militärer i krig. Tjugo år senare inspirerar Borghild de första Barbie-dockorna.
1969
Upplysningsfilmen Kärlekens språk blir en succé i hela världen.
1970
Världens första pornografiska film direkt för bioduken heter Mona, the Virgin Nymph. Den följs snart upp av klassikern Deep Throat (1972).
1980-tal
Videon slår igenom och blir en väg runt biocensuren för våld och sex på film. Porrindustrin omfamnar snabbt formatet. Även allmänheten plockar med sig video-kameran in i sovrummet.
1982
I nydanande datorspelet Artworx Strip Poker kan du tvinga av din virtuella partner klädesplaggen ett för ett.
1987
Sexklassikerspelet Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards släpps.
1990-tal
Porrbilder laddas mellan datorer redan på sjuttiotalet, men när World Wide Web uppfinns 1991 blir det en industri. Idag finns det 372 miljoner porrsidor, och var fjärde sökning på Internet rör sex.
Millenieskiftet
Webbkameror blir populära och folk börjar omedelbart sända ut live-sex till hundratusentals åskådare.
Fotografi Dimitri Daniloff | Levin/Leavitt
Mode Stéphanie Brissay
Make up Corinne Guess | B Agency
Hår Olivier Lebrun
Scenografi Olivier North
Digitaloperatör Brice | DDC
Retusch Christophe och Graziella | Asile, Paris
Assistent Florent Christmann
Modeller Natalia Kiryushina, Paul Hamy | Nathalie, Anne Suze
Tack till Studio Rouchon, Paris