Det finns en särskild plats i himlen för kvinnor som inte sparar på krutet när de klär sig. Några dagar innan det här numret skulle gå till tryck kom nyheten att Anna Piaggi gått ur tiden. ”En av mina sista modehjältar är borta”, twittrade Dita Von Teese om den italienska modejournalisten och stilikonen. ”Hon var höjden av glamourös excentricitet.” Anna Piaggi, 81, dog i sitt hem i Milano. Det lär även ha varit hem åt 2 865 klänningar och 265 par skor. Hur många hattar som huserade där är oklart.
Långt, långt innan det blev en trend färgade Anna Piaggi sin lugg neonblå. Hon målade rosiga clownrundlar på kinderna och klädde sig som en nyförälskad färgblind, med kreativa hattar, klackar och oftast en käpp eller ett paraply i handen. Hennes look var minst lika viktig för hennes berömmelse som de modesidor hon under ett kvartssekel producerade för italienska Vogue.
Piaggi tillhörde släktet modets påfåglar, (nästan alltid) kvinnor i branschen vars besatthet av mode är så extrem att den knappast kan förstås av andra än de invigda. Här ingår förutom Anna Piaggi bland andra Isabella Blow (som tog livet av sig 2007), Anna Dello Russo och Daphne Guinness. Eller för all del Lady Gaga. Ingen av dem är konventionellt vacker. Ingen av dem vill heller vara konventionellt vacker. De är pågående konstprojekt och deras garderober imponerande samlingar av mer eller mindre bärbara saker. Kärleken till huvudbonader är ett gemensamt drag. Tillsammans med Europas kungahus håller de modisterna sysselsatta. ”Hattar är som en gloria av lycka”, förklarade Anna Piaggi.
Utifrån sett framstår de kanske enbart som knasiga excentriker, men modebranschen har alltid hyllat och skyddat sina påfåglar. De fyller uppenbarligen en viktig funktion i ekosystemet. Och de är bevis för hur det estetiskt avvikande inom mode faktiskt är lika viktigt som det estetiskt perfekta.
När Anna Piaggi själv i en intervju för 14 år sedan skulle berätta hemligheten bakom sin klädstil förklarade hon att den byggde på matematiska principer. Det som framstod som en slumpmässig more-is-more-attityd var i själva verket exakt uttänkt. Allt handlar om balans.
På samma sätt pendlar modet konstant mellan det vackra och det bisarra. För knäppt blir teaterkostym eller utklädningslåda. För konventionellt vackert blir postorderkatalog. Det är däremellan spelrummet finns.
Det här är vårt stora höstmodenummer. 180 fabulösa, skandalösa, vackra sidor. Enjoy!