Varumärket CDLP har lanserat sin första t-shirt, som kommer i en klassisk crewneck-modell. Trots sin ”basic look” är den, I kid you not, lika mjuk som de ”helt vanliga” kalsonger som de först lanserade 2016. Tröjan är, till skillnad från underkläderna, inte tillverkad till 100 procent av Lyocell. Den använder sig även av 33 procent ekologisk Pimabomull – ett mer hållbart alternativ till den “ondskefulla bomullen”. Det gröna tänket har funnits med sedan starten, det är till exempel därför CDLP har valt Lyocell som är unikt i sin tillverkning. Med hjälp av hållbart odlade träd krävs mindre vatten och dessutom blir tyget i princip omöjligt att rynka samt torkar snabbare än du kan säga ”y-front”.
Visst är det omöjligt att uppfinna hjulet och att prata om en t-shirt som kommer förändra världen, den ser trots allt ut som en helt vanlig tröja i färgerna vitt och svart. Däremot kan det bli ett nödvändigt tillskott för den som vill ge basgarderoben lite välförtjänt kärlek.
CDLP är fascinerande just för att det är ”helt vanliga” kläder och underkläder. Kalsongerna är för alla. För ”vanlisar”. För dem som inte kan relatera till underkläders normala marknadsföring och hypersexuella annonser. Så beskriver grundarna av modemärket, Christian Larson och Andreas Palm, sin vision när vi snabbt samtalar på ett event. I min hjärna letar jag efter min egen relation till just underkläder och deras marknadsföring. Hur något som är så macho också blir så homoerotiskt.
Det är nog så att det är svårt för många att relatera till inoljade och muskulösa män i kalsonger som dessutom förkroppsligar det som kan beskrivas som så kallad ”logomani”. Den slipper man med CDLP som knappt har en synlig logotyp på produkterna. Det känns på något vis… avslappnat. Behagligt.
CDLP lanserar en t-shirt i crewneck-modell i vitt och svart. Inom kort lanseras även en variant med v-ringning. T-shirten finns att köpa online och i butiker som har CDLP i sitt sortiment.