Det finska designföretaget Marimekko har blivit synonymt med mönster från en svunnen tid. De flesta har sett de säregna blommorna på tekoppar, kökshanddukar och kuddar. Och för en äldre målgrupp kanske på ett eller annat klädesplagg. Det vill modehuset nu ändra på.
Med den första delen i kollektionen Kioski hoppas Marimekko introducera det ikoniska vallmomönstret Unikko till en yngre publik och en ny målgrupp. Vägen dit går genom athleisureplagg som hoodies, kepsar, t-shirts och tote bags. Som sig bör är samtliga plagg även unisex för att nå en så bred publik som möjligt.
Just Unikko-mönstret var vid sin skapelse 1964 ett intressant mönster där designern Maiha Isola lyckades sätta tonen för en bärande nordisk design med tydligt uttryck. Det banade vägen för en massproduktion av ett originalmönster som kunde sättas på produkter – och som definitivt gick att starkt koppla till ett och samma märke.
Kommer den köpstarka och unga Instagram-publiken att synas i kollektionen? Här är några saker som talar för det, samt några saker som säger motsatsen.
FÖR
Kollektionen anspelar på ett vintagemönster, vilket kommer åtnjutas av hipsters och throwback-fantaster världen över. Underskatta inte slagkraften i en klassisk design. Plaggen verkar dessutom bekväma, lätta att matcha med i den dagliga stylingen och särskilt accessoarerna kan med fördel bli starka pieces.
EMOT
Det är visserligen bara det första släppet i en serie, men urvalet känns lite tunt. Det finns en del plagg med färg (trots bristen på detta i pressbilderna), men varför inte satsa på en hoodie eller keps med wow-färger? Vi hoppas på mer vid nästa nedslag. Och måste verkligen allt bli athleisure och streetwear? Det känns som den första vägen modehusen går när det kommer till att nå den yngre målgruppen. Det är lätt att det blir en klyscha.
Marimekko Kioski lanseras online, med vissa plagg i butik, till hösten.