I samband med världens första utställning om ASMR har Bon Magazine producerat en poddserie tillsammans med ArkDes. Till den har vi bjudit in poeter som alla läser in ett verk de själva har valt i ASMR-format. Till varje avsnitt publiceras också en intervju med poeten, om deras relation till ASMR och deras författarskap. Vad händer när två hantverk som på skilda sätt behandlar och berör samtiden förenas?
När jag pluggade litteratur i London hörde det till min vardag att bosätta mig i biblioteket (något som möjliggjordes av att det var öppet 24/7 – det var inte alltid en vacker syn). En av mina närmsta kurskamrater hette Thea. Oavsett hur mycket jag än ville att hon skulle stanna i biblioteket med mig blev hon aldrig särskilt långvarig. Ljudet av vändande blad och fipplandet med pennor gjorde att hon inte kunde koncentrera sig på böckerna vi skulle läsa. Hon beskrev det som en kittlande, orgasmlik känsla.
2010 startades en tråd med rubriken ”WEIRD SENSATION FEELS GOOD” i chattforumet på steadyhealth.com. Användaren okaywhatever51838 ville veta om hen var den enda som av oförklarlig anledning upplevde en kittlande känsla som började vid hjässan och sedan spred sig vidare längs med ryggraden. Det var i samma chattforum som svaret sedan blev ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response).
Idag är ASMR ett betydligt mer utbrett fenomen med ett gediget och dedikerat onlinebaserat community. Det ASMR beskriver är en fysisk reaktion som kan vara både euforisk och lugnande. Verksamma ASMR-konstnärer, eller ”ASMRtister”, strävar efter att frammana den här känslan genom alltifrån viskningar och smaskande till att simulera ett besök hos frisören. Något som är centralt i avsiktlig ASMR – det vill säga den typ som aktivt använder sig av kända triggers för att utlösa känslan och effekten ASMR beskriver – är emotionellt arbete. Många vittnar om hur de upplever ASMR som ångestdämpande och lindrar nuförtiden vanliga åkommor som ensamhet, stress och insomnia. Det kan verka lustigt att det är något nätbaserat som har dessa effekter på människor, men för dem som kan uppfatta ASMR är det internets version av Eden. Här får du en paus från de prestationskrav och den produktionstakt som vår uppkopplade värld i övrigt förväntar sig av dig.
Videoklipp med oavsiktlig ASMR är minst lika populärt. Mästaren i denna kategori är enligt många Bob Ross, konstnär och programledare för The Joy of Painting (1983-1994). Genom sin pedagogiska röst och metodiska penseldrag får han kroppar att pirra världen över – helt omedvetet. I ArkDes utställning Konstig känsla känns bra ställs Bob Ross målningar ut för första gången i Europa.
Med podden Plug-in Poesi vill vi göra oavsiktlig ASMR avsiktlig genom att använda oss av verk skrivna utan ASMR i åtanke. Kanske förändras din uppfattning av verken, kanske blir de obehagligare, eller mer förlåtande. Samarbetet med ArkDes är ett experiment där vi undersöker om ASMR kan få både poeter och läsare att uppleva texter på ett nytt sätt.
I On Poetry påpekar Glyn Maxwell att det alltid finns en mänsklig närvaro i poesi, även om den ibland är indirekt. Poeter tacklar det vi själva kan ha svårt att formulera och sätter samtiden i perspektiv. På ett liknande sätt kan ASMR ses som en reaktion av samtiden som den ser ut idag. ASMR undergräver dagens digitalisering och injicerar vår isolerade tillvaro med ömhet och mjuka värden. Även om ASMR har existerat betydligt längre än begreppet, har behovet av att formulera vad det är inte varit relevant förrän nu. Vi har aldrig varit fler, men vi har heller aldrig varit lika ensamma. Flykter från vår egen tillvaro tas tacksamt emot. Kanske är det genom ASMR, kanske är det genom poesi, kanske är det genom en kombination av de båda.
I den här poddserien kommer vi att dela texter om bland annat isolering och andning men oavsett vad dikten handlar om så kräver poesi ett långsammare tempo. Så varför inte sakta ner, självmedicinera och ”plug in” för poetisk ASMR (hörlurar rekommenderas varmt)? Första avsnittet med poeten Elis Monteverde Burrau släpps idag och ett nytt avsnitt kommer sedan varannan vecka.
Med-curatorer: Erica Lindberg (Associate Editor, Bon Magazine), James Taylor-Foster
(Intendent för samtida arkitektur och design, ArkDes), Justina Hüll (Digital
kommunikatör, ArkDes)
Ljudproduktion och musikcurator: Joakim Hultqvist
Artist: Esther Kirabo, J. Aissa
Ett samarbete mellan ArkDes och Bon Magazine i samband med utställningen
WEIRD SENSATION FEELS GOOD / Konstig känsla känns bra på ArkDes i
Stockholm mellan den 8 april och 1 november 2020.