Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Drömmen om icke-hierarkiskt mode

Naket versus oändlig volym på Textilhögskolan i Borås visning.

Text Lo Hallén

Fotografi Mathias Nordgren

Mode, Recension

Publicerat 28 augusti 2018

Sarah Ljungdahl vår/sommar 2019.

Jag och en kunnig modeveteran reflekterade efter visningen och kom fram till att följande: referenserna är tydliga; Comme des Garçons, Y/Project, Balenciaga och lite Lazoschmidl är närvarande i Textilhögskolans olika kollektioner. Men det betyder väl egentligen bara att de är designers av sin tid?

Vi ska vara tacksamma för att det finns queera och konstnärliga modeuttryck i Sverige och Textilhögskolan står för 90 procent av dem. Vilket visar sig i allt från design till casting och copy. Vi får njuta precis nu, innan majoriteten av kandidat- och mastereleverna blir uppslukade av H&M och company.

Axel Backlunds kollektion A bunch of motherfuckers refererar anarkopunk, raggare och street art. Sprayfärg har använts för att skapa unika mönster direkt på textilierna, stjärnor, blod, eld, den symboltunga örnen och smileys som täcker denimoutfitsen från topp till tå. Dekonstruerade jeans skapar en ny påklädd version av hänget, som kastar mig tillbaka till min tidiga högstadieperiod när kalsongklädda tonårsrumpor med tillhörande Björn Borg-logga tyvärr var skolgårdens tydligaste signum. Fast det här är motsatsen till det. Alltså coolt, kul och punkigt.

En av höjdpunkterna är Mario Eurenius aka Dick International. Modeskaparen som självutnämnt gör plagg för sensuella personer med kuk samt och alla älskare. Små tanga med kedjor, skira bandeautoppar och penisintensifierande bodys klampar fram på catwalken. De bryts av med en lingerieinspirerad, transparent särk som är den mest täckande munderingen i den här kollektionen.

Alice Jardestens Clashing Contexts definierar rumptrenden, med sina skräddade cut-out-plagg som blandar olika arketypiska plagg och material hejvilt. Jumpsuit-denimchaps-fracken stjäl showen, men lacktrenchen där både tits and och ass är avtäckta följer hack i häl. Kollektionen presenteras med en frågeställning inte helt olik den Ida Klamborn ställde sig förra säsongen (där rumpa också hände) — vad är power dressing och varför? Under sin vår/sommar 2019 utforskar och hånar Jardesten sociala och modemässiga hierarkier.

Helga Lára Halldórsdóttirs Cornered Compositions är ett oblygt utforskande av känslor kring pinsamhet och obekvämlighet. Den försynta personens nyttjande av hörnet som ett safe space är vad kollektionen tar avstamp i. Bokstavliga referenser till konstruktion är centrala, med stänger som genomtränger och stöttar de färgstarka, materialmixade plaggen. Halldórsdóttirs kläder blir både en hyllning till, och som kognitiv beteendepsykologi mot timidhet. Liksom – everyone is going to notice you in that outfit, darling. Och stängerna kommer att ta emot när du försöker backa in i hörnets gömma.

Överlag gör Borås Textilhögskolas visning mig lycklig. Över den unga talangen som skolas att uttrycka sig konstnärligt. Över den otroliga tekniken. Plaggen är mer välsydda än på majoriteten av de etablerade märkenas visningar och då har kreatörerna inte valt lätta material att jobba med. Över att det finns mode i Sverige som inte är ”bärbart” och därför skulle vara så kul att bära.

De övergripande tendenserna är oändlig volym, vävda, stickade plagg som täcker hela kroppen i kontrast till nästan obefintligt skira plagg och kukar, bröst och rumpor utan fängelser. Och inget är att föredra framför det andra. De är bara två ytterligheter på ett icke-hierarkiskt modespektrum, som jag önskar var mer närvarande i livet i stort istället för under 30 minuter i Grand Hôtels (ironiskt va?) Spegelsal.

Ebba Andersson vår/sommar 2019.
Ebba Andersson vår/sommar 2019.
Sarah Ljungdahl vår/sommar 2019.
Josephine Persson vår/sommar 2019.
Josephine Persson vår/sommar 2019.
Rebecca Karlsson vår/sommar 2019.
Rebecca Karlsson vår/sommar 2019.
August Gille vår/sommar 2019.
Mario Eurenius vår/sommar 2019.
Helga Làra Halldorsdottir vår/sommar 2019.
Helga Làra Halldorsdottir vår/sommar 2019.

Taggar:

Alice Jardesten, Axel Backlund, Borås Textilhögskola, Dick International, Fashion Week Stockholm S/S 2019, Fashion Week Stockholm vår/sommar 2019, Helga Lára Halldórsdóttir, Mario Eurenius, Swedish School of Textiles

Mer från Lo Hallén

Konst, Krönika

Fakta och fiktion

Dora García, Anna Odell och katastrofbudgeten fick mig att fundera över sanningsbegreppet.

Text Lo Hallén

Konst

”Kan jag göra konst och må bra?”

Francine Agbodjalou om hållbara konstnärskap, förlorade minnen och hur det var att gå på konstskola.

Text Lo Hallén

Fotografi Frida Vega Salomonsson

Konst

Luleåbiennalen väcks ur sin dvala

Efter fem år ser den nordliga konstbiennalen ljuset igen – för att utforska mörkret.

Text Lo Hallén

Konst

Döden är ett misstag – återuppståndelse för alla!

Tensta Konsthall väcker kosmismen till liv med verk av Anton Vidokle och Arseny Zhilyaev.

Text Lo Hallén

Recension

Enno Hallek: ”Alla bär på landskap från barndomen”

I konstnärens utställning möter vi minnen via portabla solnedgångar.

Text Lo Hallén

Konst

Vi recenserar gigantiska uppblåsbara kuk-svanar

Konstnären David Shrigley gör saker för att han kan.

Text Lo Hallén