Swedish fashion talents är ett non-profit-projekt av Swedish Fashion Council, där en jury varje år väljer ut en rad kläd- och accessoardesigners för att ge dem exponering och en kickstart ut på marknaden. Årets klädmärken var K-ourage, PRLE, Per Götesson och Rave Review.
Per Götesson beskriver looksen han presenterar som ett selektivt urval av hans mest essentiella plagg från alla tidigare säsonger. Hans signaturplagg är gigantiska byxor i otvättad denim med paperbag-midja och insnitt som i kombination med volymen skapar en plisserad effekt. Lycraplagg i form av tights, lösare byxor och långärmade, kroppsnära huvtröjor.
Dessa blandas upp med några få nya plagg från Pers höst/vinter 2018, som just nu annars befinner sig i hans showroom i Paris. Per Götesson börjar etableras internationellt, och han hade sin första fristående presentation för sin kollektion på butiken Machine-A i London häromveckan, där hans design till vardags säljs och trängs med designers som Raf Simons, Martine Rose och JW Anderson.
Under vår/sommar 2018 påbörjade Per, i samarbete med Husam El Odeh, ett projekt där skräp och andra saker som samlas kring honom (läs cigarettfimpar och kapsyler från Coca Cola, Heiniken och Corona) lyfts upp och blir till exklusiva smycken när de paras ihop med äkta silver. Som en förlängning har de skapat en brynja för hösten av sammanlänkade kapsyler, som presenteras här med ett par ljusgröna lycratights med kontrasterande sömmar som resulterar i kittlande kontraster.
Per beskriver att han med sina kollektioner intuitivt utforskar sin egen garderob (ge mig den i så fall!) och utmanar en normativ uppfattning om maskulinitet.
Rave Review har däremot haft högt och lågt i häxvärlden i åtanke – allt ifrån Sabrina tonårshäxan till starka feministiska gemenskaper inkorporeras i deras värld av rutor och spets från gamla picknick- och köksdukar. Kollektionen undersöker frigjordhet, kvinnlig sexualitet och just rave genom framför allt texterna i tidningsartikel-stil som är printade på plaggen.
Förutom de mörka, patinerade voluminösa läderplaggen är färgerna glada och insmickrande. Höjdpunkten är en vit- och orangerutig asymmetrisk drop shoulder-klänning med en höft som kikar fram ur en väl placerad cut out. Rave Review bevisar med sina kontemporära siluetter som för tankarna till Y/Project och Off-White att gammalt inte betyder omodernt, tvärtom.
Nidbilden av den svenska återvinnaren har de senaste åren över huvud taget inte känts pinsam, snarare hyper-rätt, vilket Pers lyxiga Coronakapsyler och Rave Reviews spetsiga, sexiga köksdukar bekräftar.