Facebook Search
  • bon.se

Bon.se

  • KATEGORIER
    • Mode
    • Fråga Modedoktorn
    • Musik
    • Konst
    • Litteratur
    • Skönhet
    • Resor
    • Listor
    • Återblickar
    • Fest
    • Bortom det svenska modeundret
  • KRÖNIKOR
  • MODEVECKOR
    • Stockholm A/W 2019
    • Stockholm S/S 2019
    • Stockholm A/W 2018
    • Stockholm S/S 2018
    • Stockholm A/W 2017
    • Stockholm S/S 2017
    • Stockholm A/W 2016
    • Stockholm S/S 2016
    • Stockholm A/W 2015
    • Stockholm S/S 2015
    • Stockholm A/W 2014
    • Stockholm S/S 2014
    • Stockholm A/W 2013
    • Stockholm S/S 2013
    • Stockholm A/W 2012
    • Stockholm S/S 2012
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2011
    • Stockholm A/W 2010
    • Stockholm A/W 2009
    • Stockholm S/S 2009
    • Stockholm A/W 2008
    • Stockholm S/S 2008
  • MODEBILD
  • ABOUT
    • Contact
    • Studio Bon

Systerskap och bomullstyll

Fri dans och lena toner av Lune under Diana Orving vår/sommar 2019.

Text Lo Hallén

Fotografi Mathias Nordgren

Mode, Recension

Publicerat 1 september 2018

Jag har höga förväntningar inför min första Diana Orving-visning. Inte inför hur kläderna kommer att se ut i stort – för jag kan med säkerhet utan att ha sett kollektionen tänka mig printsen, den dramatiska känslan i plaggen och hur de tunna materialen kommer att lyfta vid modellernas minsta rörelse. Nej, min spänning vilar i ovissheten om presentationens form.

Frågan visningsgästen ställer sig innan Orvings mode-halvtimme är: på vilket multidisciplinärt sätt kommer de vackert designade, teatraliska klänningarna, kaftanerna och seten visas denna gång? Svaret idag lyder: genom artisten Lunes säkra men spröda toner, omringade av fri dans. Den här gången handlar det inte om perfektion som i vår/sommar 2017-presentationen, när professionella balettdansöser minutiöst delikat rörde sig i Orvings kreationer i Moderna museets lokaler på Skeppsholmen. Det handlar inte om vibrerande allvar som under höst/vinter 2018, när Ylva Freds sorgsna komposition fyllde Spegelsalen på Grand Hôtel medan modellerna tog tunga steg nedför catwalken. Den här gången handlar det om ett slags eufori.

Castingen är som vanligt en av de bästa under modeveckan, och alla modellerna (med eller utan dansutbildning) klarar konststycket att röra sig fritt och ohämmat till Lunes musik framför sittande, filmande, fotande publik. Genom att i pressreleasen skriva ut allas fulla namn som deltar, förflyttas fokuset från produkt som visas upp till konstnärlig gemenskap. Den aktionen speglar också de teman som Orving beskriver att kollektionen har; lust, systerskap, glädje och kreativitet.

När jag skriver att jag inte känner en förväntan inför kläderna, betyder det inte att de inte håller hög standard. Tvärtom, just för att jag vet verkshöjden och stilen kommer ingenting att vara en chock. Men jag blir alldeles varm och glad när de raffinerade klänningarna från Orvings atelierkollektion gungar framför mig. Hårt veckade stycken av bomullstyll är asymmetriskt omslingrade runt klänningarnas voluminösa siluett. En är silverskimrande i siden med kontrasterande tyllärmar. Ett tekniskt mönster av insnitt utanpå är dess bästa detalj, vilket är återkommande i flera av kollektionens plagg. Mönstren är Orvings egna kollage av textila texturer, vilka syns i olika gröna och blå tappningar på böljande klänningar. Enhetligt röda pyjamasset och smaragdgröna morgonrockar lyfter färgskalan till en ny nivå.

Diana Orvings estetik är nischad, ibland på gränsen till för förväntad och inte för alla. Men att presentera mode på ett inkluderande och intressant sätt skapar en tillgänglighet till och nyfikenhet inför designen. Det spelar ingen roll om du själv vill bära plaggen, du vill ändå uppleva dem.

Taggar:

Diana Orving, Fashion Week Stockholm S/S 2019, S/S19

Mer från Lo Hallén

Konst, Krönika

Fakta och fiktion

Dora García, Anna Odell och katastrofbudgeten fick mig att fundera över sanningsbegreppet.

Text Lo Hallén

Konst

”Kan jag göra konst och må bra?”

Francine Agbodjalou om hållbara konstnärskap, förlorade minnen och hur det var att gå på konstskola.

Text Lo Hallén

Fotografi Frida Vega Salomonsson

Konst

Luleåbiennalen väcks ur sin dvala

Efter fem år ser den nordliga konstbiennalen ljuset igen – för att utforska mörkret.

Text Lo Hallén

Konst

Döden är ett misstag – återuppståndelse för alla!

Tensta Konsthall väcker kosmismen till liv med verk av Anton Vidokle och Arseny Zhilyaev.

Text Lo Hallén

Recension

Enno Hallek: ”Alla bär på landskap från barndomen”

I konstnärens utställning möter vi minnen via portabla solnedgångar.

Text Lo Hallén

Konst

Vi recenserar gigantiska uppblåsbara kuk-svanar

Konstnären David Shrigley gör saker för att han kan.

Text Lo Hallén