Peggy Guggenheim var inte bara känd för sin vedertagna konstsamling, hennes garderob har också ofta lyfts fram i ljuset. 1924 plåtades hon av Man Ray i en guldig Poiret-blåsa som övergår från en mönstrad löst sittande överdel till metalliska fransar som släpar bakom henne på det schackrutiga golvet. Bilden beskriver hennes personlighet väl som verkar ha varit oerhört extrovert. Men under 40-talet slutade den eklektiska konstsamlaren från New York i princip att shoppa. Hon höll tillbaka sin tidigare nyfikenhet för påfyllnad i garderoben till förmån för konstens plats i hennes liv, och inhandlade två till tre noga utvalda ekiperingar per år.
Carin Rodebjer har med sin kollektion vårdat sin egen idé om Guggenheims tid i Venedig och klätt fantasin i skulpturala, överdådiga halsband i metall som snärjer sig kring halsen och en mängd tvådelade looks med midikjolar och skjortor i starkt kontrasterande färger. Textilierna har mycket struktur, mönster och färg.
Men Peggy är inte ensam inspiratör till Rodebjers höst/vinter 2018. Om Guggenheim, generaliserat kan beskrivas som att hon var på ständig jakt efter vackrare konst och starkare kickar var Georgia O’Keefe den introverta kreatören som på deltid bodde ensam på en enorm ranch i New Mexico och målade av naturen, framför allt känd för sina sensuella studier av blommor. Vi möter henne i stärkt vit bomull, sandfärgad ull och råsiden i jordiga toner.
Men det är när de två idéerna om kvinnorna möts som visningspubliken jublar – när den rostbruna, blommönstrade råsidenklänningen med lika mycket volym som längd, med tillhörande scarf och väska, vänder ut på catwalken kan folk inte låta bli att hojta till.
Vi är tillsammans med konstkvinnorna på en resa genom det sena 1900-talet och några av deras olika eror och uttryck i en tolkad sammanfattning. En kort väst i rostig färg skapar tillsammans med en monokrom topp ett lekfullt 60-talsintryck medan baskrar presenteras i kombo med 70-tals-skälvande, voluminösa klänningar. Den smutsrosa, skarpa, dubbelknäppta kostymen paras ihop med en kleinblå skjorta som viskar tyst om amerikanska aktiemäklare på 80-talet.
Men starkast är referenserna till framtiden. Designern har valt att jobba med veganska material för både de bekväma och självsäkra, lårhöga sneakersen och de mer klassiskt sportiga high-topsen. All dun som används i jackorna är dessutom återvunnen. Utöver det etiska framåtblickandet så är siluetterna kontemporära och färgkombinationerna nya. Där Rodebjer verkligen briljerar denna säsongen är i outerwear. Allt ifrån korta puffer jackets i nylon till duffelinpsirerade kappor i tung ull utför sina arbeten perfekt.
Om du ska göra en ”Guggenheim på 40-talet” och skala ned dina inköp till ett par perfekta outfits per säsong, så är Rodebjer ditt märke och detta din kollektion. De bärbara men fantasifulla plaggen kan kombineras i oändlighet och blir definitivt svåra att tröttna på.